Hidtil har jeg klaret de fleste problemer på egen hånd. Nogle gange med lidt hjælp fra kyndige, men nu er der stop. Jeg er definitivt ude i "Terra Incognita" hvad angår murerarbejde.
Dette er problemet: Huset er altså en gammel sommerhus, bygget i 1959. Den murede åbne pejs er sandsynligvis fra omtrent samme tid.

En murstenspejs med en sokkel, der har revner fyldt med fugemasse. Soklen viser en synkeforskel på ca. 3 cm i sommmerhuset fra 1959.

Problemet er, at soklen har sat sig på et tidspunkt i fortiden. Der er en højdeforskel på omtrent 3 cm på den del af soklen, der er revnet. Jeg har været nødt til at lægge fugemasse i revnen, fordi det blæste i princippet lige ind der. Koldt!!

Billede af en åben pejs med sprukken sokkel. Soklen har hvid fugemasse i sprækken og synlig højdevariation mellem venstre og højre side.

Man kan se revnen, som jeg har fyldt med fugemasse, som en mørk streg på soklen.

Sprækket murstenssokkel foran pejs i gammelt sommerhus, cirka 3 cm højdeforskel markeret med orange linje, udfyldt med fugemasse for tætning.

På dette billede kan man også se højdeforskellen langs den del, der "står tilbage" til højre, og den del som er sunket ned til venstre.

Til spørgsmålet: Nu skal jeg tage fat på dette, men jeg er skrækslagen for at gøre noget dumt. Hvad jeg gerne vil gøre, er ganske enkelt at hugge hele soklen nedad, så langt at jeg kan enten bare mure en ny glat cementflade foran pejsen. Eller, at kunne lægge strøer og lægge et nyt trægulv der og lægge en flot kobberplade ovenpå.
Risikerer jeg at gøre noget dumt, hvis jeg går i gang med soklen med en mejsel? Noget jeg bør tænke på inden? Tænk dig om før!
Nogle praktiske tips overhovedet?

Du har et sommerhus, så det er sandsynligvis ikke bygget på plade men krybe/pælefundament, mens soklen til pejsen står på jorden for sig selv, så at sige. De to dele bevæger sig uafhængigt af hinanden, og så kan det blive sådan der. Du kan jo mejsle alt det væk, der ligger for højt, og lave en ny overflade, men problemet kan jo vende tilbage, det må du regne med.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.