Hej.
Alle vinduesrammer i mit hus er kun limet, dette har nu resulteret i, at rammerne løsner sig, og revner er opstået (se billede). Hvordan løser jeg dette bedst? Tanken er at sømme rammerne fast for derefter at spartle. Men er det nok? Det er et træhus bygget i 2012.

Sprække mellem vinduesramme og væg i træhus, bygget 2012, med lamel i forgrund og sne udenfor.
 
  • Sprække mellem væggen og vindueskarmen i et trærhus, der viser skader fra limede foder, med sne i baggrunden udenfor vinduet.
Er det gipset ind i smygen bag ved foderet? Det ser nemlig ud som om, det i så fald er revnet i hjørnet af de to plader. Umuligt at svare på dit spørgsmål uden at vide mere om konstruktionen, men jeg tror ikke foderets fastgørelse har så meget med sagen at gøre, og hvis du spartler, vil det sandsynligvis slippe igen.
 
Hej.
Hvad jeg har set og tror, så er det gipsskivor, der er blevet slidt i stykker, og revnen er opstået. Selve foderet er limet direkte på reglen, der går rundt om vinduerne.
 
Nja, for det første er det ikke en foder, men en smyg. Den er sat med lim og spartlet og blødfuget mod gipsen, den blødfuge har nu sluppet på grund af bevægelser. Gipsen er ikke revet i stykker.
 
  • Synes
Trähus40
  • Laddar…
Hej. Yes så er der en sprække jeg har brug for hjælp med. Desværre er det ikke en blød fugemasse (der er ikke brugt blød fugemasse overhovedet). Jeg synes, det ser ud som om, der er løsnet et stykke fra gipspladen. Revnerne går også forskelligt langt ud, afhængigt af hvilket vindue det er..
Revner i gipsskivekanter ved vindue, hvor stykke er løsnet. Revner ser forskellige ud afhængig af vinduets placering. Hånd holder på skiven.

Revne i gipsvæg ved et vindue, der ser ud til at have løsnet sig, med snedækket landskab i baggrunden.
 
Det revner i kanten, hvor gipsen slutter, og så er det fyldt ud med spartelmasse resten.
 
Ok, hvordan tror du, at jeg skal gøre for at afhjælpe det og for at undgå, at det sker igen?
 
Jeg ville være begyndt med at fastgøre listerne ordentligt med listeskrue eller dyckert ind i reglen. Derefter skære væk det, der er løsnet fra gipsen, lægge en god fugemasse, som kan overmales mellem liste og gipskant og male over det bagefter. Du kan jo spartle lidt først, hvis du vil, men problemet her er, at man har spartlet direkte mod listen.
 
Tak for svar. Så ved jeg, hvordan jeg skal bære mig ad.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.