Er i gang med at renovere en jordkælder, hvor jeg har en stor revne i indgangen. Mistænker stærkt, at træet, der står ved siden af, er årsagen til dette, men tænkte at høre, hvad I tror? Jeg vil jo helst ikke fælde et træ unødigt.
Det ser ud som en vinge, der er tilføjet, så det er muligt at have to døre ind, bliver en såkaldt svalegang mellem dørene, ved tilkomst er der ikke sket en forankring, der holder delene sammen. Hvis det ikke er æstetisk, kan du sikre med jern og lappe revnen.
Ok. Så du tror ikke, at træet har noget at gøre med det overhovedet? Men jeg kom til at tænke på, om træet ville vælte. Så ville rodvælten jo forårsage stor skade?!
Med forankring burde det måske gå med armeringsjern i større model, som bøjes og stoppes ind i forborrede huller, som derefter dækkes med puds/cement eller hvad der nu er passende?
Tvivlsomt om træet har knækket det der, ses ikke hvordan det ser ud fra anden vinkel, flere fotos. Det med jern rækker fint med 10 -12 mm, så borer du med 10 mm først eller tyndere og derefter med max 20 mm, i hullerne puttes ankermasse og jernene slås ind, ellers vil jernene skvulpe og løsne.
Ok, tak for det udførlige svar. Jeg var lige ved sommerhuset, men glemte dog at tage flere billeder. Dog så er der en til revne på den anden side på omtrent samme sted. Den er ganske vist mindre end den, der ses på billederne. Du har nok ret i, at det ikke er rødderne fra træet, der har forårsaget det der. Føles som lidt vel stor revne til, at rødderne skulle kunne bryde det fra hinanden. Måske hvis det havde været et redwoodtræ . Får se, hvordan jeg gør med træet i betragtning af risikoen, hvis det skulle blæse omkuld og tage en masse med sig. Jeg får prøve det der, som du foreslog med ankermasse etc. Tak endnu en gang for svar.
Træet vil nok ikke falde, grove rødder holder det på plads, og det synes at være sundt og ikke hælder. Det med revnen, den er større foroven, og det plejer at indikere, at yderdelen har sunket., så ser det ud til, at det er blevet repareret en gang uden forankring i den gamle del.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.