Hej!
Jeg har lige revet en mindre væg ned i min lejlighed og har nogle spørgsmål.
Jeg startede fra en døråbning og savede ca. 0,5 m væg væk, hvordan bygger man en pæn kant rundt om den nye åbning? Hvad skal man bruge, og hvordan fastgør man det til væggen?
Kan man udjævne hullet i gulvet med fugeskum? Det er meget ujævnt, se billede.
Jeg kom også til at save lidt for meget i det øverste hjørne, kan man lime den vægdel tilbage med noget? Tanken var at save så langt hele vejen, men fortrød lidt i sidste øjeblik.
Jeg har aldrig gjort noget lignende, så jeg føler mig en smule fortabt faktisk...
Det ville være vidunderligt, hvis nogen kunne hjælpe lidt!
Jeg har lige revet en mindre væg ned i min lejlighed og har nogle spørgsmål.
Jeg startede fra en døråbning og savede ca. 0,5 m væg væk, hvordan bygger man en pæn kant rundt om den nye åbning? Hvad skal man bruge, og hvordan fastgør man det til væggen?
Kan man udjævne hullet i gulvet med fugeskum? Det er meget ujævnt, se billede.
Jeg kom også til at save lidt for meget i det øverste hjørne, kan man lime den vægdel tilbage med noget? Tanken var at save så langt hele vejen, men fortrød lidt i sidste øjeblik.
Jeg har aldrig gjort noget lignende, så jeg føler mig en smule fortabt faktisk...
Det ville være vidunderligt, hvis nogen kunne hjælpe lidt!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 indlæg
Har ikke så mega gode råd, men glem sagt skum. Hullerne i gulvet skal du nok støbe op med noget. Jeg er ikke den rette til at foreslå, hvilket produkt der er egnet. Det nemmeste er nok beton.
Kanterne rundt om kan du vel enten glæde ind med en planke og passende dørlister, eller eventuelt bare ordne med lidt spartelmasse. Det skal nok ikke være almindelig vægspartel, men også der en cementbaseret spartel.
Kanterne rundt om kan du vel enten glæde ind med en planke og passende dørlister, eller eventuelt bare ordne med lidt spartelmasse. Det skal nok ikke være almindelig vægspartel, men også der en cementbaseret spartel.
Ser ud til at være et spånpladegulv på reglar?
I så fald skal du rense op i hullet og skrue en stykke 22x70 el. 95 brædde på hver side, som skal gå ind til halvdelen af bredden i hullet på hver side, og så skære en strimmel 22 mm gulvspånplade og fælde ned i sprækken og skrue den fast til brædderne på hver side. (Brug lim og tving for at skrue brædderne fast. Lim derefter gulvspånpladestrimlen også før skruningen for at undgå knirk i åbningen.)
Derefter skal du beklæde åbningen med en smyg af planhøvlet fyr i dimension 22xY hvor Y er den tykkelse som væggen har + 10 mm, så smygen går ud max. 5 mm på hver side af den.
Og selvfølgelig kan du lime det stykke du skar væk for meget, men også her foreslår jeg at du tager en stykke 22x70 og skruer fast på de kanter som er tilbage og derefter skruer du det stykke du skar væk for meget på disse (brug almindelig trælim).
Derefter skal du spartle (med sandspartel) i sporet efter savklingen og når det er tørret, spartle en gang til med en strimmel glasfiber trykket i spartelmassen så det holder.
_____________________
Byggaren
I så fald skal du rense op i hullet og skrue en stykke 22x70 el. 95 brædde på hver side, som skal gå ind til halvdelen af bredden i hullet på hver side, og så skære en strimmel 22 mm gulvspånplade og fælde ned i sprækken og skrue den fast til brædderne på hver side. (Brug lim og tving for at skrue brædderne fast. Lim derefter gulvspånpladestrimlen også før skruningen for at undgå knirk i åbningen.)
Derefter skal du beklæde åbningen med en smyg af planhøvlet fyr i dimension 22xY hvor Y er den tykkelse som væggen har + 10 mm, så smygen går ud max. 5 mm på hver side af den.
Og selvfølgelig kan du lime det stykke du skar væk for meget, men også her foreslår jeg at du tager en stykke 22x70 og skruer fast på de kanter som er tilbage og derefter skruer du det stykke du skar væk for meget på disse (brug almindelig trælim).
Derefter skal du spartle (med sandspartel) i sporet efter savklingen og når det er tørret, spartle en gang til med en strimmel glasfiber trykket i spartelmassen så det holder.
_____________________
Byggaren
Tak for svarene!
imported_Byggaren: Det er betonggulv, skal prøve at støbe i beton i aften.
Har købt træ til kanterne, men hvordan fæster jeg det? Væggene er jo i letbeton og meget porøse, kan man slå søm i, og i så fald med hvilken type søm?
imported_Byggaren: Det er betonggulv, skal prøve at støbe i beton i aften.
Har købt træ til kanterne, men hvordan fæster jeg det? Væggene er jo i letbeton og meget porøse, kan man slå søm i, og i så fald med hvilken type søm?
Klik her for at svare


