Støbt igen en sektion Weber dry-mix 85 i et kældergulv, der er 15 cm tykt i december. Nu optræder der små revner i overfladen på betonen. Fulgt alle instruktioner, med korrekt blanding, rent vand, tørretider og overrisling/tildækning osv. Har støbt en del tidligere, men bliver bekymret over, hvor dybt disse revner kan gå, og hvordan det påvirker bæreevnen, da jeg havde tænkt mig at lægge klinker over.
Kan man gøre noget?
Kan man gøre noget?
Med et vct på 0.33 stilles der enorme krav til hærdeprocessen. Også armeringen er af stor betydning. Rent generelt er dine revner ikke farlige konstruktionsmæssigt, men hvis der kræves vandtæthed, kan du få problemer.
Har støbt en del med drymix. Vores erfaring er, at man skal dække med plast. Ellers revner det. Du må bryde op revnerne lidt let og spartle. Hvis du banker, og intet er løst, kan du muligvis lægge klinker direkte. Men jeg ville ikke tage chancen.KJD sagde:
Gydt igen en sektion Weber dry-mix 85 i et kældergulv, som er 15 cm tykt i december. Nu optræder små revner i overfladen på betonen. Fulgt alle instruktioner, med mættet blanding, rent vand, tørretider och vanding/dækning osv. Har støbt en del tidligere, men bliver bekymret over, hvor dybt disse revner kan gå, og hvordan det påvirker bæreevnen, da jeg havde tænkt mig at lægge klinker over.
Kan man gøre noget?
Bygningsbevarer
· Malmö
· 256 indlæg
Hvad har du under?
Er det kun armeret er det stærkt, selvom du har en revne, men det afhænger lidt af, hvorfor den opstod, som svarer på spørgsmålet om det kan blive værre.
Vibrerede du mørtlen ordentligt under støbning?
Er det kun armeret er det stærkt, selvom du har en revne, men det afhænger lidt af, hvorfor den opstod, som svarer på spørgsmålet om det kan blive værre.
Vibrerede du mørtlen ordentligt under støbning?
Stenkross 16-32 nedenunder. Vibrerede ovenpå med træregel, måske skulle jeg have brugt en stav med tanke på tykkelsen, men det er en reparation som er ca. 30 cm i bredde, så jeg tænkte aldrig på hverken det eller armering. Øvrige gulvet er helt uarmeret og samme tykkelse. Ingen tom-lyd.L Lerstenstegel sagde:
Jeg tror ikke, at du vil få nogen problemer. Beton får ofte revner uden at det påvirker, og hvis du skal have det helt revnefrit, skal du armere langt mere end du tror.
Hvis resten af gulvet er uarmeret, ville jeg ikke bekymre mig overhovedet. Det vigtigste er jo, at du har fået vedhæftning mod den gamle beton.
Hvis resten af gulvet er uarmeret, ville jeg ikke bekymre mig overhovedet. Det vigtigste er jo, at du har fået vedhæftning mod den gamle beton.
Bygningsbevarer
· Malmö
· 256 indlæg
Er det bare en lille reparation er det roligt.
Mit gæt er, at det er tørret hurtigere mod den gamle beton, da du sandsynligvis ikke har penslet den med løsbeton på dagen på kontaktfladerne inden støbning for at maksimere vedhæftning og jævnere udtørring.
Den gamle beton har suget væske ud af den nye, hvilket har gjort, at det er tørret ujævnt, og revnen er dannet lige der, hvor den nye beton er blevet hårdest.
Mit gæt er, at det er tørret hurtigere mod den gamle beton, da du sandsynligvis ikke har penslet den med løsbeton på dagen på kontaktfladerne inden støbning for at maksimere vedhæftning og jævnere udtørring.
Den gamle beton har suget væske ud af den nye, hvilket har gjort, at det er tørret ujævnt, og revnen er dannet lige der, hvor den nye beton er blevet hårdest.
Klik her for at svare