Vi rev en kældervæg, men desværre sprækkede også væggen, den sad vinkelret mod. Sprækken er ca. 15-20 cm fra en døråbning og går lige igennem væggen. Væggen er af pudset betonhulsten. Nu har vi bemærket, at sprækken er vokset lidt, sandsynligvis fordi vi går på overetagen, og vi er bange for, at flisen kommer til at sprække i fugerne efter nogen tid, hvis vi ikke reparerer dette ordentligt og får stoppet bevægelsen.
Men hvordan skal vi gøre? Er der nogen, der kan hjælpe?
 
hmm, var væggen du rev bærende?
 
Væggen sprækker næppe af, at du går på overetagen. Uden med størst sandsynlighed så var den væg, som I rev ned, en støttevæg, der er til for at modvirke jordens tryk fra udsiden mod kældervæggen.
 
nej den er ikke bærende, vi har en bærende væg, som går langs med hele kælderen (fra kortside til kortside), som har en jernbjælke på, der bærer overetagen. Så har vi en kortvæg, som jeg antager er bærende (eller en støttekonstuksjon som I skriver heroppe), da den er meget tykkere.

Væggen, der har revnet, er en indervæg og revnede altså dér indervæggen sad fast. Den var ikke armeret fast i væggen udover et par små søm, som antagelig var for at få den lige.
 
Svært at forklare, men vi har altså to vægge, der går som en lang korridor fra den ene kortside til den anden på huset. Den ene har en jernbjælke og er bærende, denne har vi ikke rørt. Mod den anden væg er der små rum, først en madkælder med en bærende støttevæg, så denne væg, vi har revet, som ikke er bærende. Hvis man forestiller sig et "T", hvor loftet er den lange væg og foden væggen, vi har revet ned, og døren ind til rummet er i begyndelsen af loftet, som derefter selvfølgelig fortsætter. Så var vi lidt for aggressive med sleglen, da vi rev mellem væggen, så den lange væg revnede altså der, hvor mellem væggen var fastgjort (kun loftet på T'et er tilbage). At den lange væg bevæger sig, kan næppe have noget med jordtryk at gøre, da jordtrykket mod den er uændret, snarere har den jo så fået mindre tryk mod sig, eftersom den nu ikke har nogen kontakt med ydervæggen bortset fra på husets kortsider.
 
læg gerne et billede op, så er det lettere at svare:)...
/
M​
 
Her kommer billeder:
Korridoren, der går fra husets kortsider; her er altså den højre væg bærende. Længst inde på den venstre væg kan man se dørhullet (hvor kontakten hænger):

Korridor med betonvægge, træloft og en dør til venstre. Byggematerialer og værktøj er synlige. Vindue i enden og en rød plastik kasse på gulvet.

og billede af revnen udefra og indefra, hvor vi har revet væggen (lidt mere utydeligt her, men kan ses i højden med X’et):

Sprække i væg med hængende ledning og kontakt, ses i et rum med delvist nedrevet væg og synlig betonoverflade. Korridorvæg med revne ved X-mærket, nær et element.

det er længst nede mod elementet, at revnen er vokset.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.