Hej.

Vi bygger om et koldloft til beboet loft. Vi er kommet så langt, at hele den ydre skal er færdig, nu er det tid til at rette gulvet op, så det bliver plant samt bygge skillevægge og lægge gulvvarme.

Lidt spørgsmål:

1. På de nye oprettede reglar, bygger man skillevæggene direkte derpå, før gulvvarme/undergulv, eller lægger man først 22 mm spån med gulvvarme spor i og derefter bygger skillevæggene direkte på dem?

2. Hvis man bygger skillevæggene direkte på reglarne og derefter lægger spånplade med gulvvarmespor i hvert rum, bliver det ikke meget lydt i sådanne tilfælde (5-10 mm åbning mellem væg og gulvplader) fordi det er "åbent" under skillevæggen. Skal man i sådanne tilfælde fugemasse mellem væg og gulvspån for at undgå lyd den vej?

3. Vi vil ikke have, at det skal bygge for meget op, men HVIS vi skal, kan man så først lægge et lag gulvgips direkte på reglarne, derefter bygge skillevægge og så lægge gulvvarme i hvert rum, i så fald, hvordan får man gulvvarme slangerne forbi væggene (alle skal samles i samme shuntsystem/styrsystem)?

Tak på forhånd.

//Rickard

Loftets højde påvirkes vel ikke af hvilken metode du anvender? Eller har jeg misset noget? Du skal jo have den tykkelse på gulvet som du skal have for at opnå bæreevne, om så reglarne til væggene står på gulvet eller er nedsænket har vel ingen betydning?
Jeg ville så lægge hele gulvet først.

Bæreevnen klarer sig fint med kun 22 spån med varmeslanger i, de kan lægges direkte på bjælkerne ifølge alle producenter.

Hvis jeg lægger hele gulvet først, med alle slanger og så videre, vil væggen jo blive placeret direkte på de spånplader, godt/dårligt? Fordelen er jo, at jeg får alle rørtrækninger usynlige under væggen og slipper at tænke på, hvordan jeg får rørene fra rum til rum.

Fordelen, hvis jeg sætter væggen først, er jo, at hvert rum kan håndteres separat, med risiko for lydhørhed, da der skal være 5-10 mm mellem vægge og gulvspån.

Hvis vi vender det om. I et hus med eksisterende skillevægge, hvordan gør man med varmerørene til gulvene, hvis de skal ind til det næste rum og så videre? Borer/saver huller i væggen helt nede ved gulvet for at stikke rørene igennem?

1: Det er valgfrit, hvilket der passer bedst.

2: Der skal være støtte under gulvspånpladen mellem bjælkerne, så da må man kortle imellem der, springet forsvinder. F.eks. denne monteringsanvisning, side 8. "Kortlinger eller reglar er nødvendige langs alle vægge." Så der skal ikke være nogen sprækker, derimod når man stiller væggen på sporet gulvspån, så bliver der en masse små huller :)

3: Enten kortler du ind, stiller væggen på der, eller planlægger lidt mere og lægger gulvspånpladerne og derefter indervæggene.

Angående gulvvarmen, visst, der findes jo matarskiver med ekstra spor som man kan transportere slange i.
Det går også at bore huller i bjælkerne for transportstræk og stikke en beskyttelsesslange op, som man derefter trækker en gulvvarmeslange i.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.