Skulle nogen klog person fortælle dimensionen på en indervæg, som skal bære gulvbjælkelaget op til en indrettet loftetage?
Huset er 8 m langt og vil have 2 skillevægge lige igennem huset, hvilket betyder, at spændvidden bliver ca. 3 meter på bjælkerne.
Mon ikke en 45 x 95 med gips på begge sider er tilstrækkelig?
Hvis jeg gerne vil have væggen tyndere...
Jernstolpe, svejse, lægge firkantjern i bunden for at fordele trykket
600 c/c på bjælkerne, en stolpe under hver bjælke
Mindste mulige dimension for at få en så tynd væg som muligt.
Ville være såå taknemmelig, hvis nogen kan oplyse mig.
Overetagen skal bære sin egenvægt og et gæsteværelse med 2 senge.
Kunne godt tænke mig råd om bjælkelagsbjælke også.
Jo mindre høj, jo bedre
Lav loftshøjde på overetagen.
45x95 duger som indvendig væg, se bare til at bjælkelag/plade (under de nye vægge) klarer lasten som bliver.
Med den spændvidde kan du have 45x220 som bjælkelag, cc600.
Jeg har 45x220 med en spændvidde på 4,3m og det kan svigte lidt. Er dog et biorum så intet som forstyrrer.
Du kan gå ned til 45x70 mm C 24, hvis du sætter kortling på halv højde, alternativt forstærker med K-plywood eller OSB bag gipspladerne.
Undskyld en ung mand (72 år)
Hvad betyder C24?
Kortling alternativt plywood/osb..
mener enten eller dvs. 45 x 70 tilstrækkeligt hvis kortling?
Tak for at dette Forum findes, har ledt som en idiot efter at finde info
C24 er en kvalitetsbetegnelse, og du finder det som et stempel i enden af reglerne. Der står normalt C14, og det har da en noget ringere holdfasthed end C24. Kortlingar med samme dimension som øvrigt træværk er helt fint!
Enten sætter du kortlægter eller også sætter du plader af konstruktionskrydsfiner eller OSB bag gipsen. I begge tilfælde er det tilstrækkeligt med 45x70 mm styrkeklasse C 24.
Enten sætter du kortlingar eller så sætter du skivor af konstruktionsplywood eller OSB bag gipsen. I begge tilfælde er 45x70 mm styrkeklasse C 24 tilstrækkeligt.
Fungerer det ikke med C14 justus? Jeg ville tro, det er svært at finde 45x70-reglar i C24.
Virker det ikke med C14 justus? Jeg ville tro, at det er svært at finde 45x70-regler i C24.
Det er korrekt, 45x70 C24 er normalt ikke lagervare, men det kan bestilles, hvis man virkelig vil.
Man kan også anvende C14 og regel tættere, f.eks. c/c 450. Så kan man købe ergonomiske plader, når man skal gipse, så bliver det lidt lettere under den proces også.
Jeg udgik fra Træguidens stolpeliste. C 14 ligger på grænsen når det gælder knækning i y-led. Det holder sikkert men marginalerne er ikke store. Jeg synes TS skal forsøge at få fat i C 24 træ. Jeg har aldrig haft problemer privat med at finde C 24 i den dimension. Jeg forsøger at anvende bedre træ jo tyndere dimensionen er, for at undgå at reglerne ser ud som skruer.
Steico har noget, der hedder laminated veneer lumber
[link]
Det er en anden type limtræ, i princippet en opgraderet version af krydsfiner. Skulle det blive aktuelt med en afvekslingsbjælke så ville LVL fungere udmærket.