Hej! Nu er turen kommet til stuen, men ikke en eneste væg er lige! Hvilken væg skal jeg tage udgangspunkt i for at få et "lige" rum? Når jeg krydsmåler gulvet, er der en forskel på 14 cm. Alle vægge buler desuden oppefra og ned. Væggene skulle være lige lodret, før jeg begynder vandret, men det fungerer jo ikke. Tænker jeg forkert? Hvor begynder jeg? Er der noget af de nye bygginstrumenter, der kan hjælpe, såsom laser?[/font]
Er det vigtigt så bliver det vel at bygge nye indervægge men at rum og vægge ikke er lige er nok mere standard end undtagelse. 14 cm på hvor stort rum?
Regel da ikke mod de gamle men fritstående vægge, så bestemmer du selv, hvad der er lige. Tænk bare på, at det ikke er fornuftigt at isolere eller bygge for meget på indersiden.
Jeg havde lignende problemer, da jeg købte mit hus. Væggene er af mursten, og med årene var væggenes puds blevet meget ujævnt.
Jeg løste det ved først at markere, hvor "hullerne" var, ved at tage et bræt langs væggen og se, hvor der blev mellemrum. Derefter fyldte jeg mellemrummene med gips.
Når alt var tørt, limede jeg de nye gipsplader fast med gips som lim, bare trykke dem på uden skruer, og på et døgn var det tørret ordentligt.
Dette løser jo ikke dit diagonalproblem, men spørgsmålet er, om 14 cm forskel mærkes så meget på 25 kvm. Jeg har endda boet i en lejlighed, hvor man bevidst havde sat en skillevæg skævt, så alle værelser i lejligheden blev skæve. I stuen var der sikkert 50 cm forskel i bredden på de to kortsider, men langsiderne var dog lige lange (hvis nogen forstår, hvad jeg mener?).
Jeg løste det ved først at markere, hvor "hullerne" var, ved at tage et bræt langs væggen og se, hvor der blev mellemrum. Derefter fyldte jeg mellemrummene med gips.
Når alt var tørt, limede jeg de nye gipsplader fast med gips som lim, bare trykke dem på uden skruer, og på et døgn var det tørret ordentligt.
Dette løser jo ikke dit diagonalproblem, men spørgsmålet er, om 14 cm forskel mærkes så meget på 25 kvm. Jeg har endda boet i en lejlighed, hvor man bevidst havde sat en skillevæg skævt, så alle værelser i lejligheden blev skæve. I stuen var der sikkert 50 cm forskel i bredden på de to kortsider, men langsiderne var dog lige lange (hvis nogen forstår, hvad jeg mener?).
En kommentar til Snuttjulle. Hvorfor skulle det ikke være fornuftigt at isolere på indersiden? Alldeles fortræffelig måde at efterisolere på, ville jeg mene. Desuden kan man fjerne ind ny el og bokse. Den eneste grund til at være forsigtig med indvendig isolering er vel, hvis der er dampspærre i væggen? Så bør man måske kontakte en sagkyndig. Men en simpel regel er, at dampspærren kan sidde 1/3 inde i væggens konstruktion uden risiko for kondens på "forkerte" side af plasten. Nu ved vi jo ikke, om det er et nyt eller gammelt hus, men da væggene buer, er det måske tømmer, og da er der med al sandsynlighed ingen dampspærre i væggen. Derimod skal man holde øje med, at ventilationen ikke bliver tilsidesat med en tættere væg. I en stue skal der jo være tilluft, og det må man jo selvfølgelig sørge for på en eller anden måde.
Tartan
Tartan
Skrev jo "ikke for meget" og da indebærer det at lægge så meget isolering at evt. diffspærre ender forkert.
Anbefalingen er altid at isolere på den kolde side hvad jeg har læst.
Hej igen!
Vi har målt og målt og krydsmålt og fareret rundt med laseren i flere dage, så nu er vi tilfredse ... tror jeg. Vi har i hvert fald fået lavet en rigtig firkant til gulvet! ;D Problemet blev i stedet, at det ene vindue ikke kommer til at sidde lige, og desværre er ydersiden allerede ordnet. Og desuden ville fruen i huset have, at loftet skulle bevares (det eneste, der var pænt i hele huset!), men det kommer til at se meget skævt ud nu, da det består af sporende plader i forskellige firkantstørrelser. Må forsøge at blødgøre hende med noget
Det er et træhus, og isoleringsspørgsmålet er ikke noget problem. Det bliver bare en femmer på indersiden. Eventuelt med plettvis tomrum...
Vi har målt og målt og krydsmålt og fareret rundt med laseren i flere dage, så nu er vi tilfredse ... tror jeg. Vi har i hvert fald fået lavet en rigtig firkant til gulvet! ;D Problemet blev i stedet, at det ene vindue ikke kommer til at sidde lige, og desværre er ydersiden allerede ordnet. Og desuden ville fruen i huset have, at loftet skulle bevares (det eneste, der var pænt i hele huset!), men det kommer til at se meget skævt ud nu, da det består af sporende plader i forskellige firkantstørrelser. Må forsøge at blødgøre hende med noget
Det er et træhus, og isoleringsspørgsmålet er ikke noget problem. Det bliver bare en femmer på indersiden. Eventuelt med plettvis tomrum...
Klik her for at svare