Hej!
Rev en letbetonvæg for at åbne op hallen. Efter et stykke tid gik tigersaven i stykker, så jeg tog det sidste med hammer og koben.
Ved hjørnet som skal være tilbage gik alt for meget letbeton væk, så jeg skal reparere væggen. Nu har jeg brug for hjælp til at vide, hvad jeg skal reparere væggen med, har læst en del de seneste dage om dette og tror at gipsmørtel kan være passende.
Det dybeste sted er der ca. 90mm, der skal fyldes.
Fik lidt panik, da jeg indså, hvor meget der var løsnet, hvor meget har jeg virkelig rodet mig ud i?
Gipsmørtel ser ud til at kunne bruges til væggen og loftet, men hvad skal jeg bruge til gulvet? På gulvet skal vi lægge klinker.
Findes der bedre alternativer?
Tak på forhånd.
Rev en letbetonvæg for at åbne op hallen. Efter et stykke tid gik tigersaven i stykker, så jeg tog det sidste med hammer og koben.
Ved hjørnet som skal være tilbage gik alt for meget letbeton væk, så jeg skal reparere væggen. Nu har jeg brug for hjælp til at vide, hvad jeg skal reparere væggen med, har læst en del de seneste dage om dette og tror at gipsmørtel kan være passende.
Det dybeste sted er der ca. 90mm, der skal fyldes.
Fik lidt panik, da jeg indså, hvor meget der var løsnet, hvor meget har jeg virkelig rodet mig ud i?
Gipsmørtel ser ud til at kunne bruges til væggen og loftet, men hvad skal jeg bruge til gulvet? På gulvet skal vi lægge klinker.
Findes der bedre alternativer?
Tak på forhånd.
Vedhæfter lidt flere billeder, hvor det ses bedre, men jeg tror det er letbeton og ikke gips.
Har kastet næsten alt materiale jeg har fjernet, og det føles lidt for besværligt at sætte småstykker tilbage?
Men hvis du tror, det er gips, burde det vel være okay at bruge gipsmørtel og lægge det i to lag?
Har kastet næsten alt materiale jeg har fjernet, og det føles lidt for besværligt at sætte småstykker tilbage?
Men hvis du tror, det er gips, burde det vel være okay at bruge gipsmørtel og lægge det i to lag?
Køb en hjørneprofil som denne,
https://www.bauhaus.se/hornprofil-for-armering-12x34x2500mm
Derefter en gipspuds type,
https://www.bauhaus.se/smp-gipsputs-25-kg
Fyld hjørnet med puds og placer listen i pudset, så den er i lod og stikker 2-3 mm ud over de eksisterende vægges forlængelse.
Se,
Når det er stivnet lidt, og listen sidder fast, så fyld resten op og jævn det af. Derefter kan man finspartle det med almindelig vægspartel.
Loftet, gulvet og de andre vægge kan også godt fyldes med gipspuds.
Hvis du er uerfaren, så bland lidt ad gangen i stedet for at risikere, at du står med en 25 kg's gipsklump i en spand lige pludselig.
https://www.bauhaus.se/hornprofil-for-armering-12x34x2500mm
Derefter en gipspuds type,
https://www.bauhaus.se/smp-gipsputs-25-kg
Fyld hjørnet med puds og placer listen i pudset, så den er i lod og stikker 2-3 mm ud over de eksisterende vægges forlængelse.
Se,
Loftet, gulvet og de andre vægge kan også godt fyldes med gipspuds.
Hvis du er uerfaren, så bland lidt ad gangen i stedet for at risikere, at du står med en 25 kg's gipsklump i en spand lige pludselig.
Præcis et sådan svar jeg havde brug for! Tusind tak Per!P Per_Eriksson sagde:Køb en hjørneprofil som denne,
[link]
Derefter en gipsspartelmasse typ,
[link]
Fyld hjørnet op med spartelmassen og sæt listen i spartelmassen så den er i lod og stikker 2-3mm ud over de eksisterende vægfortsættelser.
Se, [media]Når det er stivnet lidt og listen sidder fast, fyld resten op og jævn det ud, derefter kan du finspartle med almindelig vægspartelmasse.
Loftet, gulvet og den anden væg kan også fyldes med gipspuds.
Hvis du er nybegynder, bland lidt ad gangen i stedet for at risikere, at du står med en 25 kg gipsklump i en spand lige pludselig.
Hvad angår hjørnet, er et tip at skære en plywood eller bredere planke til og lodde den i hjørnet, fastgøre mod en væg, fyld op hulrummet så godt som muligt og træk af mod brættet, du har sat op. Næsten umuligt at få et godt lige hjørne ellers - Når gipsmassen er hærdet - Fjern planken/pladen og fyld eventuelle hulrum og ujævnheder på den anden side.
Glem ikke at bruge primer inden påføring af gipsmasse for bedre vedhæftning.
Hvad angår gulvet, kan man også bruge gipsmasse der, hvis det ikke er en betonplade med tilskydende fugt - Det svære er at få det i niveau med trægulvet på plads. Et andet produkt kunne være flydespartel til kanalen i gulvet.
Glem ikke at bruge primer inden påføring af gipsmasse for bedre vedhæftning.
Hvad angår gulvet, kan man også bruge gipsmasse der, hvis det ikke er en betonplade med tilskydende fugt - Det svære er at få det i niveau med trægulvet på plads. Et andet produkt kunne være flydespartel til kanalen i gulvet.
Tak for tipsene. Havde tænkt mig at lodde hjørneprofilen og følge den, derefter slibe og spartle det pænt. Men hvis jeg bruger brættet, kan jeg måske spare mig meget støv og slid.
Primer havde jeg tænkt at bruge, men godt at du nævnte det.
Angående grundlaget ved jeg ikke, hvordan det ser ud, så det bliver flydespartel for at være på den sikre side.
Trægulvet skal væk, så det skal bare blive jævnt med betonen under, for derefter at sætte klinker.
Primer havde jeg tænkt at bruge, men godt at du nævnte det.
Angående grundlaget ved jeg ikke, hvordan det ser ud, så det bliver flydespartel for at være på den sikre side.
Trægulvet skal væk, så det skal bare blive jævnt med betonen under, for derefter at sætte klinker.
Klik her for at svare