Hej alle sammen,
Jeg har nogle overvejelser om, hvordan jeg skal tackle dette problem. Den tidligere ejer har lappet undersiden af balkonen med noget mærkeligt mørtel og derefter malet et tykt lag af en slags latexfarve...
De havde også brugt glasfiber og epoxy (eller polyester) på oversiden, men det var ikke tæt. Så sidste efterår rev jeg plastikken af og måtte bryde det klinkergulv op, der lå under, fordi det havde været konstant fugtigt under plastikken + frostskader.
Uanset hvad, så bliver oversiden ikke et problem, men hvordan reparerer jeg undersiden? Det føles som om hullerne er for store til at spartle, og jeg ved ikke, hvordan reparationsmørtel skal sidde fast/oppe.
Som I kan se på billedet, er der opstået betydelige skader i betonen, og de eksponerede armeringsjern er rustet en del.

Tak på forhånd!
Alex
 
  • Billede af undersiden af en betonaltan med skader, hvor armeringsjern er synlige og rustne mod en blå himmel med skyer i baggrunden.
Du behøver jo ikke fylde hele skaden på én gang, da bliver vægten på din reparationsmørtel sandsynligvis højere, end hvad sugeevnen kan klare for at få det til at blive siddende. Køb en reparationsmørtel/pudsemørtel og brug en flad murerske til at påføre det. Sørg for at presse godt, så al luft bagved forsvinder. Du vil blive overrasket over, hvor godt det kan "hænge". De skader, du ikke lykkes med at fylde direkte, kan du tage fat på, når det er begyndt at tørre igen. Pensel rigeligt med en vedhæftningsprimer først, og sørg for, at det er rent og ryddet for alt løst siddende snavs.
 
  • Synes
ricebridge
  • Laddar…
S Snål-Jocke sagde:
Du behøver jo ikke fylde hele skaden på én gang, da vil vægten af dit reparationsmørtel sandsynligvis være højere end sugningsevnen til at få det til at hænge fast kan klare. Køb et reparationsmørtel/pudsmørtel og træk over med en flad murske, sørg for at presse godt så al luft bagved forsvinder. Du vil blive overrasket over, hvor godt det kan "hænge", de skader du ikke lykkes med at fylde direkte går du på, når det er begyndt at tørre igen. Pensl rigeligt med en vidhæftningsprimer først, og sørg for, at det er rent og ryddet for alt løst siddende skidt.
Tak Snål-Jocke!
Nej, det er jo sandt. Har været inde på den tanke tidligere også, men i al forvirring helt glemt det. Vidhæftningsprimer har jeg, så skal bare skaffe mørtel. Tanken er nu at støbe en svagt skrånende overflade oppe på altanen og så sandsynligvis starte med tagpap. Når det først er tæt ovenpå, så tænker jeg, at hullerne nedenunder skal repareres.
 
Oversiden bør du med fordel kunne flydespartle.
 
  • Synes
ricebridge
  • Laddar…
Netop ja.

Jeg har set, hvordan professionelle har gjort, når de har renoveret bropiller og lignende, så har de sandblæst rusten af al synlig armering. Det er måske lidt overkill for dig, men hvorfor ikke bruge et par ekstra hundrede kroner på at påføre noget ruststopper? findes på Biltema bl.a.
 
S Snål-Jocke sagde:
Præcis.

Jeg har set, hvordan professionelle har gjort, når de har renoveret brostolper og lignende, der har de sandblæst rusten væk på al synlig armering. Det er måske lidt overkill for dig, men hvorfor ikke spendere en ekstra hundrede krone på at pensle noget ruststopper på? findes på Biltema bl.a.
Flydespartelmasse, ja, det var det første, der faldt mig ind, men jeg er ikke helt sikker på, at jeg tør kaste mig ud i det.

Sandblæsning ville være praktisk, jeg må se, om jeg kan gøre det uden at beskadige tingene omkring.
Jeg antager, at biltemas ruststopper er bedre end ingenting, men jeg har prøvet den før og var ikke specielt imponeret. Men der findes måske noget andet, jeg må kigge lidt rundt!
 
Du tør flydespartle, og du vil elske, at du har gjort det. Det vil blive sindssygt godt.

Jeg har svært ved at se, hvordan det skulle gå galt...

:)
 
  • Synes
Freethefire
  • Laddar…
S Snål-Jocke sagde:
Du tør at flydespartle, og du vil elske, at du har gjort det. Det vil blive sindssygt godt.

Jeg har svært ved at se, hvordan man kunne fejle...

:)
Virkelig? Nu blev jeg fristet til at prøve :)
Hvor tykt skal man lægge det, ved du det? Skal glatte den eksisterende plade lidt først.
 
Intet jern må stikke ud i dagens lys, der må ikke forekomme frostsprængning. Sigt efter at have en centimeters tykkelse over armeringen, gerne to.
 
S Snål-Jocke sagde:
Ingen jern må stikke ud i mørket, der må ikke være nogen frostspredning. Sigt på at have en centimeters tykkelse over armeringen, gerne to.
Du mener armer flydespartlen?
Jeg må se, hvordan jeg gør da, flydespartlen er så meget dyrere end for eksempel finbeton, ca. 1000kr per cm på balkonen.
Det er ikke fordi jeg er nærig, men sidste år har vi skiftet tag, nye vinduer og har snart fået hele huset omfugtet. Alt uden at låne, derudover kommer barn nr. 2 hvilken dag som helst. Jeg skal også bygge nyt altantag og renovere betontrappen inden efteråret kommer for alvor. Puh...
 
Nej, jeg mente oprindelseskonstruktionens armering. Som flydebeton findes der forskellige typer, hvor nogle ikke kræver egen armering, men den del ved jeg ikke så meget om.

Godt gået med huset, virkelig imponerende:)
 
Jeg har et lignende problem, så denne tråd følger jeg! Hvis man ikke vil bygge for meget op på altanens overside, hvordan får man det tæt da?
 
Altså, jeg kan ikke dette på mine fem fingre. Men jeg ville selv flyde oversiden samt have et vandafvisende overfladebehandlingslag, typ epoxi eller noget. Jeg ville også sikre, at undersiden tillader konstruktionen at ånde, samt have en funktionel drypkant, så rindende vand ikke kan krybe langs undersiden.
 
  • Synes
ricebridge
  • Laddar…
Jeg kan varmt anbefale Betoheft eller lignende til oversiden af altanen. Anvendes uden vedhæftning. Før dette skal det gamle overfladelag fræses væk med diamantfræser. Overfladebehandling med en epoxymaling.

Betoheft kan muligvis også fungere på undersiden, hvis man lægger det i tynde lag.
 
ricebridge ricebridge sagde:
Jeg har et lignende problem, så denne tråd følger jeg! Hvis man ikke ønsker at bygge for meget op på altanens overside, hvordan får man det tæt så?
Der findes jo flere forskellige mørtel og spartel, som bygger kun 5mm.
For min del er det mest som udjævnende lag, da jeg kun har selve den støbte plade tilbage, resten brækkede jeg ned i efteråret.

S Snål-Jocke sagde:
Nej, jeg mente oprindelseskonstruktionens armering. Som flydemateriale findes der forskellige typer, hvor nogle ikke kræver egen armering, men den bit er jeg dårlig til.

Godt gået med huset, virkelig imponerende:)
Så er jeg med! Har set, at mange flydespartel har" indbygget" armering, derfor blev jeg lidt forvirret.

Tak:D


Tak Pen for tippet! Kan være et godt produkt at påføre først og på alle udsatte armeringsjern.
 
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.