Vi har nogle søjler på huset, som trænger til lidt vedligeholdelse. Betonen er skallet af nogle steder, og armeringen kan skimtes.
Hvordan reparerer man bedst dette? Hvilken type cement/mørtel, hvordan primer man bedst osv.? Er det let at "smøre ud", så man kan efterligne det nuværende mønster på en eller anden måde - måske blande hvad man nu skal have med mindre vand?
Og er der en speciel maling, der egner sig derefter? Almindelig "murmaling"?
Jeg ville have kørt med cementmørtel A, eller finbeton. Det er vigtigt at banke på nærliggende kanter og lytte. Man vil reparere mod fast materiale og ikke mod bom-områder. Fugt med vand over natten, med en våd klud, det burde være nok. Struktur på overfladen kan fikses efter ca. en time, når reparationen påføres noget flydende. Brug en brædderest og gnub lidt. Bare mal ikke for tidligt, det er godt, hvis reparationen får tørre ud (ca. 1 måned).
Tak for det udførlige svar! Jeg vil prøve mig frem med cementbruk A, tænker jeg. For at præcisere: mener du blot at binde en våd klud på området natten over?
Tak for udførligt svar! Jeg vil prøve mig frem med cementmørtel A tænker jeg. For at præcisere: du mener bare at binde en våd klud over området natten over?
Ja præcis, det er for at beskytte reparationen fra at tørre ud for hurtigt. Overfladen skal være let sugende, altså hverken være drivvåd eller knastør. Man kan også lægge en plastikbit på, når du er tilfreds med overfladen. Det skal hærde langsomt, pensle lidt med vand de 2 første døgn.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.