Vi har en pudset skorsten. Farven på skorstenen begyndte at skalle af, så jeg brugte en spartel til at fjerne den skallede farve for at kunne male om. Da jeg fjernede farven på den nordlige del, begyndte en del af pudset under at løsne sig. Det smuldrede af, det er næsten som støv.
Huset er bygget i 70'erne. Jeg har læst lidt, og det ser ud til, at jeg kan bruge C-Bruk til at udfylde de beskadigede dele, men jeg vil gerne dobbeltjekke her, om I har nogle råd?
Efter at have repareret de dele, der smuldrede af, planlægger jeg at grunde det med silikatgrund og derefter male det med hvid silikatmaling. Behøver jeg at fjerne al farve, før jeg maler om? Eller kan jeg bare male over det eksisterende lag?
Det var en fin skorsten (eller kommer iaf att blive igen!)
C-bruk fungerer muligvis, men det afhænger af, hvilken type puds der er på i dag.
En overvejelse er dog hvorfor denne afskalning/forvitring er opstået?
Bruges skorstenen ikke?
Farven ville jeg bestemt skrabe af, det kan ikke udelukkes, at det er denne, der har forårsaget skaderne. Hvis der anvendes en uegnet farve (ikke diffusionsåben eller for "tæt"), kan det give lignende effekter.
Husk også at skrabe så meget løstsiddende puds af som muligt inden oppudsning.
Og sørg for pokker for at være meget forsigtig, når du er deroppe og arbejder! Faldsikring anbefales!
Det var en fin skorsten (eller kommer iaf at blive igen!)
C-brug fungerer sandsynligvis, men det afhænger af, hvad det er for en puds, der ligger på i dag.
En overvejelse er dog hvorfor denne afskalning/forvitring er opstået?
Bruges skorstenen ikke?
Farven ville jeg bestemt skrabe af, det kan ikke udelukkes, at det er den, der har forårsaget skaderne. Hvis uegnet maling (ikke diffusionsåben eller for "tæt") anvendes, kan det få lignende effekter.
Sørg også for at skrabe så meget løstsiddende puds af som muligt, inden der pudses om.
Og sørg endelig for at være meget forsigtig, når du er deroppe og arbejder! Faldsikring anbefales!
Tak for dit svar! Vi købte huset for et år siden, og malingen var allerede skallet af, da vi købte det. Vi har brugt pejsen om vinteren. Skorstensfejeren har også været her og bekræftet, at alt er i orden. Så min antagelse er, at den tidligere ejer måske har brugt en forkert maling.
Er der nogen måde, jeg kan kontrollere, hvilken brug der er på den nu?