Hej!
Er ved at renovere mit køkken i huset og har fjernet de gamle fliser.
Ikke helt uventet fulgte dele af pudset med. Så mit spørgsmål er, om nogen har nogle tips til, hvilken puds man skal bruge for at restaurere væggen igen?
Jeg vil have laminat som stænkskærm bagefter. Men vil gerne have en nogenlunde glat væg bagved.
Huset er bygget i 51 med murede indervægge af slaggplader med puds på.
//martin
Er ved at renovere mit køkken i huset og har fjernet de gamle fliser.
Ikke helt uventet fulgte dele af pudset med. Så mit spørgsmål er, om nogen har nogle tips til, hvilken puds man skal bruge for at restaurere væggen igen?
Jeg vil have laminat som stænkskærm bagefter. Men vil gerne have en nogenlunde glat væg bagved.
Huset er bygget i 51 med murede indervægge af slaggplader med puds på.
//martin
Er ingen ekspert, men hus fra -51: sikkert en puds med cement i. Er væggen smuldrende? Sandsynligvis er KC-puds tilstrækkeligt. Anbefaler at undgå at bruge en mørtel, der er stærkere end den, der er bagved, da det kan give revner, hvis huset bevæger sig (måske ikke så sandsynligt/farligt, hvis det er en cementholdig puds fra starten) og (mere sandsynligt): hvis du skal fjerne/lave hul i dit nye pudslag senere, kan det trække dele af væggen bagved med sig (ifølge princippet om at det svageste led brister).
Ah... hvilket der er svagest eller om de er ligestillede ved jeg ikke... havde selv lidt problemer sidst jeg var og købte, tror jeg lykkedes med at finde svar dengang, men har glemt det igen. Men du kan nok bare spørge nogen der hvor de sælger det. Men kan du ikke bruge KC putsbruk? Det er kalkcement og relativt svagt.
KC-puds er en betegnelse for indholdet. Kalk og Cement. Den findes så i 3 forskellige klasser A, B og C. C er den svageste af de tre.
"Pudsmørtel C" eller "Mur- og pudsmørtel C" er ens i styrke, men skiller sig sandsynligvis i ballaststørrelse, hvor mur normalt ligger på 0-2 og puds på 0-1. Så findes der altid specialer på alt, men det går vi ikke ind på. Generelt, når man taler om C-mørtel, mener man en KC-C, altså en KalkCementmørtel i styrkeklasse C. Der findes også murcement, men det er overkurs og intet vi nævner i øjeblikket.
Et hus fra -51 er sværvurderet og særligt med så lidt information som hidtil er kommet frem. Lav vurderingen selv ved at teste ifølge nedenstående:
Hvis du tager et stykke af pudsen i din hånd. Kan du smuldre det? Hvis ja = Luftkalkmørtel (Klasse E) Hvis nej, gå til næste trin.
Kan du ridse i det med en grov søm, og der bliver mærker? Hvis ja = Hydraulisk kalkmørtel (Klasse D) Hvis nej, gå til næste trin.
Ingen mærker ved ridsning = KC-C
Personligt tror jeg, at du lander på Klasse E, Luftkalkmørtelen, men det kan du kun selv svare på. Gør du det, skal du IKKE have noget med cement i.
"Pudsmørtel C" eller "Mur- og pudsmørtel C" er ens i styrke, men skiller sig sandsynligvis i ballaststørrelse, hvor mur normalt ligger på 0-2 og puds på 0-1. Så findes der altid specialer på alt, men det går vi ikke ind på. Generelt, når man taler om C-mørtel, mener man en KC-C, altså en KalkCementmørtel i styrkeklasse C. Der findes også murcement, men det er overkurs og intet vi nævner i øjeblikket.
Et hus fra -51 er sværvurderet og særligt med så lidt information som hidtil er kommet frem. Lav vurderingen selv ved at teste ifølge nedenstående:
Hvis du tager et stykke af pudsen i din hånd. Kan du smuldre det? Hvis ja = Luftkalkmørtel (Klasse E) Hvis nej, gå til næste trin.
Kan du ridse i det med en grov søm, og der bliver mærker? Hvis ja = Hydraulisk kalkmørtel (Klasse D) Hvis nej, gå til næste trin.
Ingen mærker ved ridsning = KC-C
Personligt tror jeg, at du lander på Klasse E, Luftkalkmørtelen, men det kan du kun selv svare på. Gør du det, skal du IKKE have noget med cement i.
Klik her for at svare