Min partner og jeg har for nylig købt og flyttet ind i en Västerbottensgård bygget i 1928. I 1949 blev der gravet en kælder ud (i hånden, sikke et arbejde). Kælderen er uindrettet, og væggene er gennemgående pudset med hvad jeg antager er kalkpuds (det er ret lyst og kan smuldres med fingrene) og malet med kalkmaling. Visse rum er dog malet med en slags plasticmaling, og dér er pudset ganske rigtigt begyndt at løsne sig nogle steder.
I et rum, som de tidligere ejere har brugt som hobbyrum/værksted, planlægger vi at bruge som hjemmegym. Rummet har tidligere også været brugt som både brænde- og kartoffellager, så væggene var virkelig beskidte (jord og lignende). For at få styr på det gik jeg løs med saneringsfræseren, som jeg byggede efter en tråd her på forummet, så nu er væggene fri for alle former for belægning.
Knapt en meter fra gulvet og op mod loftet ser det ud til, at man har brugt et materiale, som jeg antager er træuld som isolering/pudsbærer. Nogle steder er der huller i det centimeter-tykke pudslag, som jeg snarere tror skyldes hårdhændet behandling end fugt (se billede). Hullerne kan i alt være 2-3 cm dybe, da en del af træulden er fulgt med nogle steder.
Jeg har læst stort set alle tråde om kalkpuds, jeg kunne finde, og de fleste ser ud til at være enige om, at ommuring skal ske med kalkpuds. Jeg havde tænkt mig et tyndt lag Weber Cal 142 og derefter et lag Cal 144 ovenpå.
Det jeg dog er lidt usikker på, er om det går at reparere så dybe huller med kalkpuds, eller om det er bedre at bruge husfix eller lignende?
Som svar på spørgsmålet: Jo, du kan fylde hullerne med kalkmørtel men i omgange på max 10mm. Det skal tørre imellem omgangene. Glem ikke at vande før og efter, hverken for meget eller for lidt, men det skal være fugtigt uden at løbe. Kalkmørtel er dejligt at arbejde med, dog lidt mere følsomt over for "hård behandling" sammenlignet med cementbaseret mørtel ifølge min erfaring.
Hvis det revner, er det for tykt og/eller for dårligt forvandet, men kan da - hvis det er tidligt i tørreprocessen - trykkes til med tommelfingeren samtidig med et stænk vand. En revne hvor det er tørt, bør skrabes ud, vandes og fyldes i.
Så prøver jeg at fylde de små huller med en pudsning, og de store tager jeg i 2-3 omgange, derefter pudser jeg hele væggen.
Yderligere et spørgsmål, træulden under den eksisterende puds er visse steder ret porøs, vil det gå fint at pudse på den alligevel, forudsat at jeg fjerner træuld der er helt løs?
Så prøver jeg at fylde de små huller med en pudsning, og de store tager jeg i 2-3 omgange, derefter pudser jeg hele væggen.
Endnu et spørgsmål, træulden under den eksisterende puds er nogle steder ret porøs, vil det være okay at pudse på den alligevel, forudsat at jeg fjerner træuld der er helt løs?
Ja, det tror jeg da pudsen bør binde godt til det omgivende mørtel.
Prøver mig på en trådlyft: Hvordan gik det? Jeg har også en gammel kældervæg i Västerbotten, som er pudset med kalkmørtel og har træuld i væggen, som kan ses i dybe huller, der blev efter, at cementbaserede reparationer løsnet. Tænkte bestille Weber 142 (da det ikke ser ud til at være på lager nogen steder) og er nysgerrig efter, hvordan det gik for jer.