Hej alle!

Har købt hus, der har en støbt altan på anden etage. I løbet af vinteren er der opstået en del frostsprængninger, som er blevet værre, og bjælken er kommet frem ét sted. Derudover ses der ingen andre skader på altanen.

Er dette noget, man kan fikse selv, og i så fald, hvordan bør man gribe det an?
 
  • Balkonhjørne på anden sal med synlige frostsprængninger og udsat bjælke. Dekorativt metalrækværk og sneakers kan også ses på billedet.
  • Gulvet på en balkon med frostsprængninger og synligt armeringsjern. En murstensvæg med et vindue er under balkonen.
  • En beskadiget betonbalkon med frostsprængninger og synlig armeringsjern, samt et dekoreret metalrækværk, set fra oven.
  • Synes
Henke Persson
  • Laddar…
Lidt afhængigt af hvor omfattende reparationen er, kan du sikkert fikse det selv.
Jeg ville starte med at banke på hele oversiden og undersiden for derefter at vurdere, om hele pladen skal skiftes, eller om man kan reparere.
Hvis det kun er de ydre kanter, der er dårlige, kan du fjerne løs beton og reparere pletvis.
Eller bedre, lav en savsnit på 15 mm rundt om hele ydre kant og bryd derefter kanten væk og støb en ny kant. Eventuelt med lidt armering + indstøbt trekantliste langs undersiden (dråbenæse). Derefter påfør betonimprægnering på hele oversiden plus kanterne. Alternativt flydespartle overfladen efter at kanten er støbt om. Så får du en holdbar og pæn overflade.

Reparerer du kun pletvis, bliver der en stor kontrast mellem ny og gammel beton, og du skal sandsynligvis fortsætte med reparationer om 3-10 år.
 
  • Synes
Tjorloff
  • Laddar…
Er du sikker på, at det er frostsprængning? Jeg tror det er rust-sprængning.
Protte
 
  • Synes
Pontus juthstrand
  • Laddar…
prototypen prototypen sagde:
Er du sikker på, at det er frostsprængning? Jeg tror, det er rust-sprængning.
Protte
Spaltning fra korrosion hjælper sikkert til med at fremskynde nedbrydningen, men frostsprængning/forvitring ser ud til at være hovedproblemet. Det ses særligt tydeligt på det tredje billede.
"Huden" der løsner, kan det være en gammel cementbaseret slamme?
 
B bygging_1919 sagde:
Lidt afhængigt af hvor omfattende reparation der er nødvendig, så kan man nok fikse det selv.
Jeg ville starte med at banke på hele oversiden og undersiden for at så afgøre om hele pladen skal skiftes eller om man kan reparere.
Er det kun de ydre kanter der er dårlige, så kan du fjerne løs beton og reparere pletvis.
Eller bedre, lav en savsnit på 15 mm rundt om hele ydre kant og bryde den så bort og støb en ny kant. Eventuelt med lidt armering + indfældet trekantsliste langs undersiden (drypnæse). Derefter betonimprægnere hele oversiden plus kanterne. Alternativt flydespartle overfladen efter at kanten er støbt om. Så får du en holdbar og flot overflade.

Reparerer du kun pletvis bliver der en stor kontrast mellem ny og gammel beton og du skal sandsynligvis fortsætte med reparationer om 3-10 år.
Tak så meget! Havde helt misset dette svar. Hvis man banker og så reparerer pletvis - kan man så flydespartle over dette efterfølgende for at få en mere ensartet og holdbar overflade? Tænker også at hvis man skulle støbe en ny kant så ville det være nødvendigt med stillads op til altanen?
 
P
Blæs metallet rent og påfør en ordentlig rustbeskyttelse inden reparation.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.