Hej

Jeg har en balkon på mit hus, der består af en armeret betonplade med trægelænder og plasttag på træramme.

Jeg har fået et problem; i det mest udsatte hjørne ser det ud som om fugt er trængt ind i betonen, og enten at det er blevet frostsprængt om vinteren, eller at armeringen er rustet og dermed har sprækket betonen på undersiden. Det ser ikke godt ud, og jeg er bange for, at problemet kun vil blive værre til efterår/vinter, hvis jeg ikke gør noget ved det :(

Billede vedhæftet

Men jeg har ingen idé om hvordan? Jeg antager, at jeg skal fjerne rusten først, pensle på noget rustfjerner eller slibe? Skal jeg banke mere beton væk for at få rene overflader?

Hvordan skal jeg derefter fylde det igen? Det er jo på undersiden, så tyngdekraften kommer til at arbejde imod mig.

Al hjælp velkommen

• Undersiden af en balkon med skadet beton; armering er synlig og rusten i et hjørne. Peget problem med fugt og forvitring i balkonkanten.
Påminder om de skader jeg havde på min altan inden salg. Jeg lejede en murer til at fixe min pga. tidsmangel. Fik at vide, at skaden skyldtes, at der ikke var nogen tætningslag på oversiden. Om det er årsagen til dit problem ved jeg ikke, men synes jeg ser en revne i forkanten. Desuden ville jeg gerne have en form for drypkant rundt om altanen.
Skulle jeg give mig i kast med at forsøge at reparere den, ville jeg udvide revnen og frilægge armeringen på undersiden, så jeg kunne få betonen rundt armeringsjernene.
Jeg forestiller mig, at det lettere "hænger" fast da. Tror ikke, det er nødvendigt at bruge en masse tid på rengøring af armeringen. Den er nok ikke værre der end på en byggeplads, hvor den ligger ud og ruster. Det må vel være vigtigst, at den bliver indstøbt og beskyttet.
Det at støbe igen bliver en udfordring. Har aldrig selv gjort noget sådant, men skulle man ikke kunne bruge en krydsfinerplade og nogle stamp. Enten lægger man på lidt beton ad gangen og lader det hærde og bygger op efterhånden, eller forsøger at beregne hvor meget beton der skal til og presse det på plads med krydsfinerpladen og stamps. Forsøger man at tage det hele på én gang, bliver man vel nødt til at ryste krydsfineren lidt, så man s.a.s vibrerer. Ja, nogen murer eller betonarbejder er jeg ikke, men hvorfor ikke forsøge. En sæk eller to med færdigblandet beton koster jo ikke så meget.
Det er nok godt at vande også inden man støber.

Du er meget rigtig på den, den revner rundt om "hjørnet" op på overkanten der er slet ingen tætning på betonen, talte med naboen i går som havde haft lignende problemer, han havde fået rådet at pladebeklæde balkonen for at slippe for disse problemer, måske værd at overveje. men en drypliste synes jo utvivlsomt nødvendig. man skal måske overveje at bryde hjørnet op hele vejen op så at sige og så støbe helt nyt "oppefra, lidt lettere at bygge en form da, og frem for alt at få det til at blive siddende.

Lyder fornuftigt. Held og lykke! ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.