P
Hej,

Har netop erhvervet et 70'er-hus med den obligatoriske jodleraltan. Et af forårsprojekterne bliver at fixe balkonen, hvis rækværk og den bræt, hvor rækværket sidder fast, er råddent og elendigt. Det jeg overvejer nu, er hvordan man skal gribe det an, om det er muligt at løse selv, om det bare er at ringe til nærmeste tømrer osv. osv. Her kommer lidt billeder af situationen:

1. Oversigt, se hvordan rækværket giver efter, hvor fastgørelsen totalt er gået i stykker
Husets balkon i træ, med synligt slid og skader i rækværket, sandsynligvis fra 70'erne; mørk facade i baggrunden.

2. Nærbillede af det værste
Nærbillede af råddent og beskadiget træværk på et balkonrækværk, med tydelige skader ved samlingerne og afskalning af maling.

3. Nærbillede lidt ovenfra, så man kan se den del, der skyder ud over terrassen
Ødelagt balkonrækværk med rådne brædder. Fokus på beskadiget fastgøringspunkt og skrællende maling. Del af joddlerbalkonen fra 70'erne.

4. Bagsiden. Bemærk et sandsynligt tidligere forsøg på at styrke op. (EDIT: Nej, bare en almindelig samling)
Nedre del af en husbalkon med rådden træstruktur og ødelagt rækværkset fastgøring, overskyet himmel og træer i baggrunden.

Mine overvejelser:
  • Jeg er helt klar over, at det syge træværk skal væk, det kan ikke understøttes på anden måde.
  • Jeg tænker, at rækværket ryger under alle omstændigheder, det kan jeg nok rive ned selv, og det haster ikke med at få et nyt op (kan tage det næste år, meget skal fikses som tager prioritet).
  • Tænkte på at støtte rækværket op hurtigst muligt ved at "hænge" den svigtende del i bjælkerne over balkonen, så det bliver aflastet lidt.
  • En tanke, jeg havde, var at save en del af den horisontale bræt af, fra der hvor terrassen begynder og så meget som nødvendigt for at få det, der er dårligt, væk. Derefter save til en tilsvarende og passe ind, fastgøre med f.eks. grove plader og bolte på hver side. Ikke sikker på, om det er nok at save så lidt væk nærmest terrassen, eller om bæreevnen derefter bliver alt for dårlig.
  • Jeg er ikke afvisende for at ringe til en tømrer.
Hvad tror I? Hvad ville I gøre? Kan det løses på en god måde? Alle tips modtages med tak!

Senest redigeret af en moderator:
”Joddlarbalkong”? :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Ok, alvorligt: Det skal vel bare være at erstatte gamle planker med nye. Det vil næppe styrte sammen, mens du gør det (du har flere bærende reglar alligevel).

Riv hele planker væk, dem der er beskadiget, og sæt nye ind på samme måde som de gamle sad.

Så kan man jo overveje, hvorfor skaden er opstået; løber der vand?

P
ricebridge ricebridge sagde:
"Joddleraltan"? :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Ok, alvorligt: Det skal vel bare være at erstatte gamle planker med nye. Det vil næppe styrte sammen, mens du gør det (du har flere bærende regler alligevel).

Riv de hele planker ud, dem som er beskadigede, og indsæt nye på samme måde som de gamle sad.

Så kan man jo tænke over, hvorfor skaden er opstået; løber der vand?
Hehe, ikke jeg som har fundet på udtrykket! https://sv.wikipedia.org/wiki/Joddlarbalkong

Angående at skifte lige over - det ville blive en stor udskiftning da den horisontale brædde går hele vejen, tværs over alt. Havde tænkt at skifte en mindre del, men det er måske dumt?

God tanke om skadens årsag. Ved ikke hvorfor, men skal holde øje med det.

EDIT: Fejl af mig! De går slet ikke tværs over hele vejen, men er sammensat. Her ses samlingerne (en smule) bedre:
Træloft med vandrette brædder og tydelige samlinger. Der ses skader og slitage ved samlingerne under strukturen.
Misforstod funktionen, det er altså ikke forsøg på at styrke op rundt skaden, men forstærkninger rundt samlingerne ved konstruktionen.

Senest redigeret af en moderator:
Hvis du tænker på de "ekstra" brædder udenpå, som ses midt i dit seneste billede, så ja, det er en samling fra bygget. Ganske almindelig måde at sammensætte på, har selv brugt det. Så det burde ikke være så stort arbejde. Hvis du af en eller anden grund skal udskifte en mindre del, så saml på samme måde, med udenpåliggende brædder på hver side. Piece of cake.

at det er rådnet skyldes nok mest malingen med måske en eller anden upassende farve. Det ser ud til at være farve på præcis hver eneste overflade uden nogen som helst mulighed for træet at tørre ordentligt. Måske også en ganske udsat placering.

P
Det er klarere, når man fatter det ;) Tak!

Overvejer nu, om altanens gulv kan reddes, eller om jeg er nødt til at rive det op for at komme til. Løsne yderst er selvfølgelig et must, eftersom det er fastgjort i brættet, som skal skiftes.

Så håber jeg også at kunne komme ordentligt til over terrassen, men forudsat at rækværket rives helt ned, burde det gå fint.

Gode tips om malingen, skal sørge for, at det bliver behandlet korrekt fremover, alt skal alligevel males om, tænker jeg. Så ser jeg også, hvordan det andet tilsvarende bræt har det.

Hvad er spændvidden? Jeg ville have revet hele den yderste bæreline (eller som du siger den horisontale brædde) og erstattet den med en ny. Og revet hele stakittet. Har det begyndt at rådne et sted på grund af upassende farve, er det at formode, at det rådner overalt.

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge sagde:
Hvad er spændvidden? Jeg ville have revet hele den yderste bærende bjælke (eller som du siger, den horisontale brættet) og erstattet den med en ny. Og revet hele rækværket. Hvis det er begyndt at rådne et sted pga. upassende maling, er det at forvente, at det rådner overalt.
Den hvide rækværksdel af balkonen er cirka otte meter bred. Indså dog nu, at de to bærende bjælker (sammentømret på midten) fortsætter med at løbe hele husets bredde, det vil sige også under den grå del en meter eller to. Hvordan kan man komme til at skifte hele, tror du? Det ser ud som om mere end rækværket ville være nødt til at rives i så fald.

Hus med gråt facade og hvid balkon, cirka otte meter bred, over glasveranda. Snedækket grund foran huset. Diskuterer udskiftning af bærlinjer.
Billede af en balkon med hvidt rækværk og grå træbeklædning. Underkonstruktionen viser slid og flere dele er synlige.
En balkon med hvidt rækværk og gråt træværk. Træplanker på gulvet, sne udenfor. Stige står til højre, ses fra venstre hjørne.

Jeg er enig med Stefan1972, træet er rådnet fordi det har været malet med en diffusionstæt maling (typ akrylatfärg) på alle sider. Intet træ kan klare det. Ifølge min opfattelse er der ingen anden løsning end at skifte det hele. Det stikker desuden i øjnene at se, hvordan bærende reglar er sammensat. Meget uprofessionelt.

• Synes
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
P
J justusandersson sagde:
Jeg er enig med Stefan1972, træet er rådnet, fordi det er blevet malet med en diffusionstæt maling (typen akrylmaling) på alle sider. Intet træ kan klare det. Ifølge min mening er der intet alternativ til at udskifte det hele. Det stikker desuden i øjnene at se, hvordan bærende regler er sammensat. Meget uprofessionelt.
Udskiftning af rækværket virker indlysende, og også de yderste regler. Spørgsmålene er så, om jeg behøver at udskifte hele den yderste bærelinje, hvordan jeg får adgang til at gøre dette (se indlægget over dit) samt hvordan jeg i så fald sammensætter den nye. Findes der bedre fremgangsmåder, mener du?

Du skal ikke forlænge, bestil hele længder. Alt træ, der har været malet på samme måde, skal udskiftes. Der er ingen pointe i at næsten reparere noget.

P
J justusandersson sagde:
Du skal ikke lægge til, bestil hele længder. Alt træ som har været malet på samme måde skal udskiftes. Der er ingen pointe i næsten at reparere noget.
Jeg forstår, det ville altså indebære samtlige regler og dermed helt opbrudt gulv. Også den vertikale stolpe ville så ryge. Betydeligt større indsats! I betragtning af at det ikke er sikkert, at det er rådnet på grund af malingen - kan jeg undersøge dette for at være sikker? Slib lidt af det andet træ og se efter? Spørgsmålet om hvordan man kommer til enderne af træet under de gråmalede dele står stadig tilbage.

Det lille stykke af facaden må du jo tage ned, dette er ikke et job, man gør fredag eftermiddag mellem 15-16. En stillads at arbejde fra er jo næsten et must, og så er det bare at begynde at rive ned, indtil man ikke orker mere.

Hvis du ved, at det er malet med akrylatmaling, behøver du ikke foretage yderligere undersøgelser. Søjlens tilstand kan du kontrollere ved at stikke i den med en skarp kniv. I sundt konstruktionsvirke kommer man ikke langt. Derefter er det bare at følge Stefan N:s råd i indlæg #13. Tag alt det ned, som behøver at blive taget ned (også facadepanel, der skjuler bjælker), brug stillads og tag dig god tid. Du lærer mest ved at gøre arbejdet selv.

P
Jeg ved ikke hvilken farve der er brugt, skal undersøge virket! Tak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.