Har for nylig købt et hus med en gammel betontrappe, sandsynligvis fra halvtredserne, som er blevet lappet og repareret gennem årene. Vi har ikke tænkt os at lave en totalrenovering endnu, men der er et par større skader, som jeg gerne vil fikse, både af æstetiske grunde og for at mindske risikoen for frostskader.
Jeg har hakket alt løst væk, og forsøgte at reparere med CASCO HusFix, efter en anbefaling fra den lokale byggemarked. Det blev dog meget hvidt og ikke særlig pænt, så jeg endte med at skrabe og børste det væk, inden det hærdede ordentligt.
Så, hvad, som er betonfarvet og stadig er relativt let håndterbart for en glad amatør, bør jeg bruge i stedet? StoCrete SM S? En af Finjas produkter?
Har anvendt Weber betongspartel Hurtig til at ordne lignende skader på vores betontrappe. Samme farve er jo svær at få til, men det har holdt godt i mange år, selv afsprungne kanter på trappen har holdt stilen efter at være spaklet op og formet med brædder som form og derefter trukket af med stålspartel, før det er hærdet. Det er en form for betonmørtel, vi taler om her, vigtigt at holde det fugtigt i nogle døgn med vand og plastfolie, så det hærder ordentligt.
Den store reparation sætter du en planke og lægger finbeton som du skrubber jævnt med den anden overflade.
De andre skærer du op og reparerer med sto gm1.
Derefter skal du lade støbningen tørre i mindst to helst tre uger i denne temperatur for at det ikke skal misfarve overfladen bagefter.
Eftersom du reparerer har du intet valg end at trække over hele overfladen hvis du vil have det ensartet.
Her er en trappe jeg har lavet med gm1 stålarmeret og filtret to gange efter jeg har støbt igen et knækket trappetrin
Edit
Jeg så nu at den store reparation ikke var så stor, så kan du køre alt med gm1 så slipper du at vente i uger men det er lidt dyrere.
Revnerne på siderne skal du have et net, så jeg ville have skrabet maling væk som alligevel sidder løst. Skåret op revnerne og repareret. Brug samme mørtel som til nettet, ef therm 261 og så filt med det samme.
Tak for svarene! Lidt blandede bud, men tolker det som at man kan få det godt med forskellige metoder.
Men, hvad er egentlig forskellen på finbeton, reparationsmørtel og betonspartel? Synes jeg læser og læser, men bliver ikke rigtig klog på det.
Jeg bilte ned pudset på min store betontrappe, som så ud omtrent som din. Jo mere man bilte væk, desto værre så den ud under.
Det viste sig, at næsten to trin havde frostskader så alvorlige, at hele trinene måtte støbes om.
Først grovstøbning af nye trin efter opsætning af forskalling.
Derefter pudsning af sider og trin med hjælp af Finja 4010. Den blev kanonflot og er nu på sit 3. år uden synlige skavanker.
Mine pointer:
Når du begynder at bile på siden, vil mere og mere slippe, og du vil se i hvilken stand den virkelig er...
Hvis du bare skal lave en midlertidig reparation, gør det nemt for dig selv, husfix virker godt der
Bil væk og rengør, så der ikke er gammel mos og skidt tilbage.
Bland en lille mængde husfix
Pensl/slam en blanding af husfix/vand for at give bedre bindingsformåen mellem det gamle og det nye mørtel
Puds med husfix og prøv at jævne det så godt som muligt
Tag det i etaper, dvs. bland mindre mængder ad gangen
Følg anvisningerne om konsistens og eftervanding og dæk over for at mindske fordampning.
Igen, dette er en Quick fix løsning for et år eller to.
Tak for svarene! Lidt blandede bud, men tolker det som at man kan få det godt med forskellige metoder.
Men, hvad er egentlig forskellen på finbeton, reparationsmørtel og betonsparkel? Synes jeg læser og læser, men bliver ikke rigtig klog på det.
Kig på hvilken tykkelse man mindst/max kan lægge det med. Nogle klarer 0 mm andre skal have mindst 10 mm tykkelse.
Tak for svarene! Lidt blandede bud, men tolker det som, at man kan få det godt med forskellige metoder.
Men, hvad er egentlig forskellen på finbetong, reparationsmørtel og betonspartel? Jeg synes, jeg læser og læser, men bliver ikke rigtig klog på det.
Finbetong skal støbes, selvom det hedder fin, er det meget groft og er stort set umuligt at reparere ting med, da det ikke holder form. Kun beregnet til at hælde i forme eller huller på flere cm dybde.
Reparationsmørtel til beton er fyldt med tilsætningsstoffer, så de tørrer hurtigt, og man kan bygge højt på dem; de fleste har mindst 3 cm pr. lag. Fordi det er muligt at bygge så meget, er nogle fyldt med grovere korn, men der findes også produkter, der er lige så glatte som betonspartel (Sika Quick 506/sto SM/Gm), som man alligevel kan bygge meget med ad gangen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.