3,172 læst ·
9 svar
3k læst
9 svar
Reparere 5cm dybe udhuggede kanaler i blåbeton
Jeg har skiftet til gulvvarme i kælderen. De gamle radiatorrør (2-rørs system), som nu er fjernet, var "indsat" i væggen. Udhugningen er ca. 5-7 cm dyb og 10 cm bred og flere meter lang per rum... Vægmaterialet er blåbeton.
Hvordan reparerer man dette på den mest effektive måde? At bygge op med lag efter lag af pudsmørtel C vil tage tid. At skære til stykker af ytong/siporex som derefter fastgøres med mur/pudsmørtel C kan være en måde, men det føles besværligt, og det vil tage lang tid.
Hvis jeg kostforer/grundforer udhugningen med fx grundingsmørtel A, er der så noget fyldmateriale jeg kan bruge i stedet (udover gipsmørtel)? For eksempel noget fyldspartel som Laga Vægg inde https://www.hornbach.se/shop/Vaggspackel-FINJA-laga-Vagg-15kg/8835586/artikel-detaljer.html
"Støvreduseret vægspartel til opfyldning, udjævning og glatspartling af væg og loft indendørs. Lagtykkelse: op til 100 mm i et lag. Egnet som underlag for klinker, tapet og maling."
Mvh
Richard
Hvordan reparerer man dette på den mest effektive måde? At bygge op med lag efter lag af pudsmørtel C vil tage tid. At skære til stykker af ytong/siporex som derefter fastgøres med mur/pudsmørtel C kan være en måde, men det føles besværligt, og det vil tage lang tid.
Hvis jeg kostforer/grundforer udhugningen med fx grundingsmørtel A, er der så noget fyldmateriale jeg kan bruge i stedet (udover gipsmørtel)? For eksempel noget fyldspartel som Laga Vægg inde https://www.hornbach.se/shop/Vaggspackel-FINJA-laga-Vagg-15kg/8835586/artikel-detaljer.html
"Støvreduseret vægspartel til opfyldning, udjævning og glatspartling af væg og loft indendørs. Lagtykkelse: op til 100 mm i et lag. Egnet som underlag for klinker, tapet og maling."
Mvh
Richard
Samme her, gipsmørtel er nemt at arbejde med, jeg har pudset kældervægge med gipsmørtel og fyldt lignende kanaler, som efterspørges af ts. Fyldte ud med letbetonstykker, som jeg savede til i passende størrelse og pudsede hele væggen bagefter.MickeTyr sagde:
Jeg har lavet lignende med mørtel b og knus fra lecablok/ytong (kapspild o lignende). Pakket det til i hullet. Yderste del, sidste 1 cm ca, sparer man og lægger i pudsemørtel C eller gipsmørtel (samme som resten af væggen, så man får samme finish). Naturligvis skal mørtlen hærde, før man pudser overfladen.
Gjorde på den måde nu.B BSOD sagde:Jeg har repareret lignende med mørtel b og knuste rester fra lecablokke/ytong (afskæringer og lignende). Pakket det i hullet. Det yderste lag på cirka 1 cm sparer man og lægger i pudsemørtel C eller gipsmørtel (samme som resten af væggen, så man får den samme finish). Naturligvis skal mørtelen hærde, inden man pudser overfladen.
Slammade lidt med grundningsmørtel A, derefter det tidskrævende arbejde med at skære ytongstykker til, mure med mørtel b.
Puds kommer senere...
Har læst/hørt meget godt om gipsmørtel. Lige denne væg er mellem gang og garage, men de øvrige vægge er uisolerede ydervægge.anders07 sagde:
Den type skader/huller, som i mit tilfælde udhuggede kanaler, ville du reparere det kun med gipsmørtel. Altså fylde hele skaden kun med mørtel? Eller blander jeg gipsklæb og gipsmørtel sammen til det formål?
mvh
Richard
Bare gipsmørtel... Jeg har repareret utallige af mine letbeton/ytong vægge med gipsmørtel...R RichardRR sagde:Har læst/hørt meget godt om gipsmørtel. Lige denne væg er mellem gang og garage, men øvrige vægge er uisolerede ydervægge.
Den type af skader/huller, som i mit tilfælde udhuggede kanaler, ville du reparere det udelukkende med gipsmørtel. DVS fylde hele skaden kun med mørtel? Eller blander jeg gipsmørtel og gipsmørtel sammen til dette formål?
mvh
Richard
Kan tilføje, bland mørtelen til en tandpastakonsistens, så den bliver siddende på spartlen, hvis du vender den op og ned.anders07 sagde:
Gør væggen våd godt (men ikke så det løber) med en blomstersprøjte, inden du påfører mørtel.
Du kan lægge flere lag, men gerne lidt ujævnt i det nederste lag, så det får bedre hæfte.
Gør ikke vådt mellem lagene.
Riv af slutoverfladen med træ, plast eller metal afhængigt af, hvor glat du vil have den.
Det er muligt at fugte overfladen, når du river/glatter, men vær forsigtig med vandet, da det nemt bliver skinnende og plettet, hvis du påfører for meget eller ujævnt med vand.
Klik her for at svare