1,553 læst ·
7 svar
2k læst
7 svar
Reparer indvendig væg? (tidligere reparation findes)
Vil først klargøre, at jeg er helt ny til det her med at fikse hjemme, så brug gerne ikke for fagligt sprog i svarene, da jeg ellers ikke vil forstå, tak! 
Efter jeg har fjernet alle tapeter og lister, har jeg opdaget, at jeg har en ret dårlig del af en indervæg.
Der er en tidligere reparation, som jeg tror er renovingsgips (i hvert fald en tynd gipsplade) og spartelmasse. Lidt uklart hvor stor den er, men i midten af reparationen i højde med den røde overkant lyder det "hult".
Hvordan går jeg til værks for at fikse dette?
Fjerne alt løst og bare fylde det med husfix?
Banke det ned, så jeg kan sætte en gipsplade også på den nederste del?
Finde hammeren frem og fjerne alt løst og den gamle reparation og starte helt forfra?
Taknemmelig for al hjælp og tips, der kan gives!
Efter jeg har fjernet alle tapeter og lister, har jeg opdaget, at jeg har en ret dårlig del af en indervæg.
Der er en tidligere reparation, som jeg tror er renovingsgips (i hvert fald en tynd gipsplade) og spartelmasse. Lidt uklart hvor stor den er, men i midten af reparationen i højde med den røde overkant lyder det "hult".
Hvordan går jeg til værks for at fikse dette?
Fjerne alt løst og bare fylde det med husfix?
Banke det ned, så jeg kan sætte en gipsplade også på den nederste del?
Finde hammeren frem og fjerne alt løst og den gamle reparation og starte helt forfra?
Taknemmelig for al hjælp og tips, der kan gives!
Senest redigeret:
Begynd med at banke alt løst af og børste/støvsuge rent (brug en byggestøvsuger og ikke din almindelige hjemmestøvsuger, da den ellers snart går i stykker!).
Du kan bruge husfix men også gipsmørtel (f.eks. https://www.hornbach.se/shop/Gipsputs-BAUMIT-25kg/7196557/artikel-detaljer.html). Bland det til en tykkelse som tandpasta omtrent.
Brug en blomstersprøjte til at fugte væggen lidt, før du påfører mørtlen, og vær forsigtig, så du ikke lægger det for tykt, da mørtlen ikke kan slibes ned!
Afslut med almindelig spartelmasse og slib det plant.
Du kan bruge husfix men også gipsmørtel (f.eks. https://www.hornbach.se/shop/Gipsputs-BAUMIT-25kg/7196557/artikel-detaljer.html). Bland det til en tykkelse som tandpasta omtrent.
Brug en blomstersprøjte til at fugte væggen lidt, før du påfører mørtlen, og vær forsigtig, så du ikke lægger det for tykt, da mørtlen ikke kan slibes ned!
Afslut med almindelig spartelmasse og slib det plant.
Så hvis jeg forstår rigtigt, bliver både husfix og gipsmørtel meget hårdt og er ekstremt krævende at slibe ned, hvis man lægger det for tykt?anders07 sagde:
Begynd med at banke alt løst og børst/støvsug det rent (brug en byggestøvsuger og ikke din almindelige husholdningsstøvsuger, da den ellers snart går i stykker!).
Du kan bruge husfix men også gipsmørtel (f.eks. [link]). Bland det til en tykkelse som tandpasta cirka.
Brug en blomsterforstøver til at fugte væggen lidt før du påfører mørtelen, og vær forsigtig så du ikke lægger for tykt, da mørtelen ikke kan slibes ned!
Afslut med almindelig håndspartel og slip det jævnt.
Da jeg googlede, dukkede gipsbruk også op, er det et alternativ?
Sådan kan gamle radiatorrør se ud, det sorte er isolering der er bundet med ståltråd. Kan det være det, du har i væggen?tbgbg sagde:
Ja det er måske rimeligt, huset er bygget omkring 1961.J john.h sagde:
Væggen til venstre (på billedet fra første indlæg er en ydervæg) og det er måske derfor væggen har "sprukket" der, pga forskellen i temperatur?
Og hvis det er radiatorrør, behøver jeg at gøre noget særligt når jeg prøver at fikse hullet?
Klik her for at svare