Hej.. ny her omkring så håber dette er det rette sted på forummet!
Købte hus med min sambo i juli sidste år, og vi har nu klaret de store ting og vil tage fat på en tilbygning.
Tilbygningen er plankevæg med tagpap og 2 lag fer og not træ (22mm). Der er ingen overetage på det, kun et pladetag direkte over.
Problemet er nu, at taget ser ud til at have lækket vand for mange, mange år siden. Cirka 1 kvm loft og 3 kvm væg har råddent træ, og jeg mistænker, at lidt af væggen har mistet sin bærende styrke, da taget nu svajer en smule.
Jeg er nysgerrig efter at vide, hvordan og i hvilken rækkefølge jeg skal gøre alt for at rette op på dette?
Skal jeg sætte op i hjørnerne og lægge en 45x220 eller lignende mod taget og derefter udskifte alt under til 600cc system, eller skal jeg bare udskifte det dårlige stykke og håbe, det holder oppe? Da dette også er gammelt, tænker jeg på at isolere og bruge dampspærre, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal sammensætte det hele? Nogle tips??
Købte hus med min sambo i juli sidste år, og vi har nu klaret de store ting og vil tage fat på en tilbygning.
Tilbygningen er plankevæg med tagpap og 2 lag fer og not træ (22mm). Der er ingen overetage på det, kun et pladetag direkte over.
Problemet er nu, at taget ser ud til at have lækket vand for mange, mange år siden. Cirka 1 kvm loft og 3 kvm væg har råddent træ, og jeg mistænker, at lidt af væggen har mistet sin bærende styrke, da taget nu svajer en smule.
Jeg er nysgerrig efter at vide, hvordan og i hvilken rækkefølge jeg skal gøre alt for at rette op på dette?
Skal jeg sætte op i hjørnerne og lægge en 45x220 eller lignende mod taget og derefter udskifte alt under til 600cc system, eller skal jeg bare udskifte det dårlige stykke og håbe, det holder oppe? Da dette også er gammelt, tænker jeg på at isolere og bruge dampspærre, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal sammensætte det hele? Nogle tips??
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du har ikke nogle tegninger, planer og sektion, så man kan se, hvor dette ligger i huset?
Absolut!J justusandersson sagde:
Lidt gamle, men ja.
Arealen, der er nævnt, hold er hvor problemet er. Væggen ved siden af døren problemet er på indersiden af ydervæggen. Facaden har ikke fået nogen skade af dette.
Håber dette hjælper noget. Ellers bare sige til.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg tror, at du skal fjerne alle planker, der er rådne. Du skal sikkert fjerne en del spontat virke for at se det. Hvis det er en stor del af væggen, der er dårlig, synes jeg, at dit forslag med en 45x220 regel øverst og derefter stående reglar på c/c 600 er godt, ellers kan du lave en mere begrænset reparation.
Ser ud som det desto mere jeg river lige nu.
Derimod har jeg fundet et andet problem.
Er 100 på hvordan man lægger ny papp osv. på tal fra ydersiden men da det er et stort pladestykke og det ser ud til at være store råd problemer på taget med undrer jeg mig lidt over hvordan i alverden jeg skal kunne reparere papp/råspont fra indersiden uden at løfte hele taget af på ydersiden...
Derimod har jeg fundet et andet problem.
Er 100 på hvordan man lægger ny papp osv. på tal fra ydersiden men da det er et stort pladestykke og det ser ud til at være store råd problemer på taget med undrer jeg mig lidt over hvordan i alverden jeg skal kunne reparere papp/råspont fra indersiden uden at løfte hele taget af på ydersiden...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 indlæg
Er det samme tag på hele huset, eller er gangen og tilbygningen i rummet ved siden af adskilt fra resten? Hvis det er det sidste, er det måske tid til at udskifte hele det tag ordentligt. På den anden side, hvis hele taget er ét og samme, er det måske alligevel tid til at udskifte det...
At udskifte råspånplade og tagpap uden at røre plagetaget lyder under alle omstændigheder som en vanskelig manøvre.
At udskifte råspånplade og tagpap uden at røre plagetaget lyder under alle omstændigheder som en vanskelig manøvre.
Pladetaget er i meget god stand. Ved faktisk ikke, hvorfra fugten er kommet, men det er nok mange år siden, det tag blev lagt. Pladetaget er kun på den udbygning. Resten er et andet. Planen er at bygge ud på dette tag inden for et par år, så det bedste lige nu er måske bare at fjerne det beskadigede forsigtigt, reparere pappen, hvor den er ødelagt, med aldersbestandig tape (skarvtape) og derefter lægge et såkaldt overlay eller krydsfiner, hvor råsponten er fjernet? Indtil man kan udskifte pladetaget eller bygge en etage på det.Nötegårdsgubben sagde:
Er det samme tag på hele huset, eller er hallen og udbygningen i rummet ved siden af separat fra resten? Hvis det er det sidste, er det måske på tide at skifte hele det tag ordentligt. På den anden side, hvis hele taget er ét og det samme, er det måske alligevel på tide at skifte det...
At skifte råspont og pap uden at røre pladetaget lyder under alle omstændigheder som en svær manøvre.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis råsponten og pappet under pladen er dårligt, skal du løfte pladen op. At blot lappe pappen er dømt til at mislykkes. Du skal også kunne se skadens fulde omfang. Hvis du er forsigtig, kan du måske åbne falsene i pladen, så du kan genbruge den.
Bedste svar
Hvis tid, penge og energi findes, er det måske tid til at starte ombygningen allerede nu. I stedet for at bruge penge og tid på en reparation, der lyder ret besværlig under disse omstændigheder for at rive ned om nogle år.
Klik her for at svare


