Har en ældre bageovn, hvor nogle dele af mørtelen/pudset på ydersiden over ildstedet er faldet af. Mørtelen er ca. 4 cm tyk der, og under er der typisk mursten.
Hvilken type mørtel skal jeg bruge? Det der er omkring skaden er en ret glat mørtel i dag, men for mig er det vigtigste, at mørtelen ikke falder af igen.

Nogen?

Jeg tør ikke give et tip, det sikreste er nok at tale med en Elda-butik eller lignende, og købe sækken derfra som tak.

jeg har repareret en skorsten med almindelig mørtel blandet med isolering Gullfiber
det var et sted, der skiftede mellem koldt og varmt hele tiden
og det revnede eller løsnet ikke

M
yxet sagde:
jeg har repareret en skorsten med almindelig mørtel blandet med isolering Gullfiber
det var på et sted, der pendlede mellem koldt og varmt hele tiden
og det revnede eller løsrev sig ikke
Mørtel blandet med gullfiber? Det er ligesom ikke materialet (glas) som sådan, der isolerer, men at det i sin oprindelige fluffy form skaber mange lommer med stillestående luft. Blander man (smuldret? klippet?) gullfiber i mørtel, så får man ingen som helst isolerende effekt, og desuden smelter glasuld ved høje temperaturer. Ingen god idé.

Det jeg var ude efter var, at det ikke skulle sprække eller løsne sig. Og det gjorde det ikke.

M
Hvordan bidrager glas-smul til, at det ikke sprækker eller løsner? Måske modvirker det sprækdannelse i nogen grad, fordi det er opbygget af tråde og derfor har en armerende effekt som glasfiberarmering i tyndpudsmørtel og andet specialmørtel, men den effekt er nok forsvindende minimal på grund af skrøbeligheden i glasullen. At det skulle modvirke slip på nogen måde, tror jeg da ikke. Din reparation ville med stor sandsynlighed hverken have sluppet eller sprukket alligevel, det er min tanke...

At blande glasuld i mørtlen til en skorsten var jo ret mærkeligt. Glasuld er jo ikke tilladt at bruge som isolering rundt om skorstenen netop fordi det ikke tåler høj varme (det skal være stenuld). At blande det direkte i mørtlen vil nok ikke imponere en skorstensfejer særlig meget...

Tilbage til trådstarters spørgsmål. Den gyldne regel for al pudsning er aldrig at sætte en stærkere mørtel oven på en svagere. Det fører kun til revner, og risikoen er, at et nyt stærkt lag også ødelægger det, der er bagved. Hvis bageovnen er gammel (og ikke er blevet renoveret i moderne tid), er den med stor sandsynlighed både pudset og muret med kalk- eller leremørtel. Begge disse mørteltyper er betydeligt svagere end moderne cementmørtel (og leremørtel er svagere end kalkmørtel). Du skal altså ikke bruge nogen standard ildfast cementmørtel, som jeg er bange for, de anbefaler i en brændeovnsbutik eller lignende sted. Leremørtel kan kendes på, at det smuldrer og opløses i vand. At en mørtel er svag betyder dog også, at den lettere kan optage de bevægelser, der ofte opstår i en ældre skorsten - i stedet for at revne i store flager (gælder specielt leremørtel). Vi har selv renoveret vores bageovn og kunne konstatere, at den var muret med leremørtel - hvilket også er, hvad vi har brugt. Der er allerede flere tråde om dette på forummet. Søg på bygningsvedligeholdelsesdelen.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.