Skal sætte lidt renoveringsgips på en tretexvæg, tænker at jeg skruer lidt overalt da der er planker osv. bagved. Men i hjørner, skal jeg skære til pladen eller bruge pladen som den er? Og dermed få en fasning i hjørnet?

Kommer kun til at sætte gipsen på ydervægge, dvs. gipsen vil møde en væg som jeg ikke vil gipse.

Spartle med papirstrimmel i hjørnet, eller mase en fin latexfuge, er det der gælder?

Forslag til hvordan man gør med stikkontakterne? Nu er jo ikke elboksen tom, som når man sætter almindelig gips, og kan derfor ikke bruge sådan en magnet. Måle er det der gælder?

Senest redigeret:
Skær til pladen. Overvej om du ikke skal bruge 13 mm gips. Vi brugte renoveringsgips på tetexvæg og det er let at man skruer igennem og renoveringsgips bøjer sig med ujævnheder og det kan blive meget at spartle.

• Synes
toolman77 og 2 andre
  • Laddar…
Hvis du skal have en ny overflade, er det bedste at rive Treetexen af og sætte almindelig gips op i stedet. Treetex er normalt sømmet lidt løst, så det går hurtigt at rive det ned, og en normal gipsplade er lige så tyk som treetex, så du vil kunne genbruge dør- og vindueskarme. Ellers synes jeg personligt, at Treetex er et helt ok overflademateriale, så grovspartl overfladen, så den er næsten perfekt, og lim derefter renoveringstapet op i hele rummet, så du får en perfekt glat overflade, og du slipper for at bøvle med at skifte karme rundt om døre og vinduer eller endda fjerne loftlister. Alt går hurtigere, bliver billigere, men slutresultatet bliver nøjagtig lige så godt. Kun fordele altså. :)

Hvis du absolut skal sætte gips op, så skær pladen af, når du kommer til et inderhjørne, så du ikke får nogen forsænkninger der. Hvis du sætter pladen så tæt som muligt mod hjørnet, behøver du kun at stryge lidt blød fugemasse i sprækken, så er det klart til at blive tapetseret over. Hvis du har en forsænkning i inderhjørnet, skal du spartle dig gråhåret, før det ser ordentligt ud. Ved yderhjørner skal du dog beholde forsænkningen, da spartellisterne, man bruger der, er tilpasset forsænkningerne i gipspladerne.

Stemmer også for at rive tretexen ned. Så bliver det ofte godt med en 13mm gipsplade, som har en lignende tykkelse som tretexen.

Hvis du skal skrue direkte mod tretexen, tror jeg, at renoveringsgips er bedre (mere sej og let bøjelig) end 13mm gips, som kan være lidt "sprød", hvis den monteres på ujævnt underlag.

basseman sagde:
Skær til skiven. Overvej om du ikke skal bruge 13 mm gips. Vi brugte renoveringsgips på tetexvæg og det er nemt at skrue igennem og renoveringsgips bøjer sig med ujævnheder og det kan blive meget at spartle
Renoveringsgipset er meget hårdt, og margenen mellem indtrukket skrue og gennemtrukket skrue er meget lille. Hvis det desuden er blødt eller ujævnt under, er det endnu lettere at den går igennem. Jeg stemmer for at rive tretexen ned og sætte gips. Så kan du benytte lejligheden til at fræse til flere el/data udtag i plankevæggen, når du alligevel er i gang.

• Synes
TJohan
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.