Hej,

Jeg er i gang med at renovere vores overetage og skal begynde at ordne de skavanker, der er opstået på de pudsede murstensvægge efter at have revet en væg ned. Har erfaring med at pudse fra tidligere og ved, at det er trættende og kedeligt og har overvejet at klistre renoveringsgips op på væggene i stedet. Eftersom nogle af væggene er ydervægge, og alt er i mursten, er det så passende at klistre renoveringsgips op på disse, eller er der risiko for fugt og skimmel mellem pladen og væggen?

Har søgt lidt omkring dette men har ikke fundet noget, der direkte siger, at det er okay, så jeg sætter pris på alle svar :-)

/Patrik

Renoveringsgips isolerer jo i princippet ingenting. Sætter du ikke nogen isolering på, vil vægoverfladen således blive omtrent lige så varm/kold som i dag. Det betyder, at der rimeligvis ikke vil opstå mere kondens på væggene, end du har i dag.

M.a.o.: er rummet opvarmet i dag, og du ikke oplever kondens på væggene, burde risikoen for problemer være minimal.

Det man kunne hævde er, at hvis du limer pladerne op, får du ingen luftspalte, der kan tørre den eventuelle kondens, der opstår. På den anden side lærte jeg i fysik i folkeskolen, at fugt tørrer udad, hvis du har varmere på indersiden (tror det var termodynamikkens anden hovedsætning? ;)). Eftersom du ikke har nogen dampspærre på væggen, burde eventuel fugt altså have mulighed for at tørre ud alligevel.

Personligt ville jeg nok hellere vælge at pudse, men det skyldes, at jeg synes, det er sjovere at pudse end at sætte gipsplader op.

Senest redigeret:
Polering = bedst

Luter mod at pudse alligevel for at være på den sikre side, så man ikke risikerer at få eventuel mug.
Havde I så brugt pudsemørtel, eller havde I først lagt på med gipsmørtel for at fylde op dybere huller i væggen?

Jeg havde kørt putsbrug gennemgående.

Hvor dybe huller handler det om?

Bevæger sig om groper omkring 10cm dybe. Måske skal de pudses i omgange så.

Det var ordentlige huller....

Ja, det er ikke noget du pudser i en omgang.

Det er blevet sådan, da jeg rev en indervæg ned, som var forbundet med ydervæggen, så er der blevet nogle fordybninger, dette er dog den dybeste.

Nå, så må man kede sig med pudsen da :)

Hvis det er rigtig store huller, kan du måske fylde op med et stykke leca/letbeton? Dvs. pres stykket ind i det første lag puds. Derefter pudser du over dette igen.

Så slipper du for at pudse så mange lag.

Vil Du have god vedhæftning i hullerne så brug klinkerhæfte til dette, det sidder kanon, også godt hvis der er farve tilbage og så puds.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.