Har læst en del på forummet og internettet i bredt og vil bare bekræfte, at jeg forstår det, jeg læser rigtigt, inden jeg går all in.
I mit 70'er-hus, jeg for nylig har fået adgang til, sidder der tretex og tapet i de fleste rum. Jeg vil male og forsøger at finde den bedste måde at få en god overflade at starte ud fra. Ud fra hvad jeg har læst, er det meget (og snavset) arbejde at rive tretex ud, og jeg bør alligevel beholde det på ydervæggene. Jeg hælder altså til bare ikke at rive det ud og i stedet forsøge at gipse over tretexen.
Væggene er næsten udelukkende lige, bortset fra rundt om skorstenen, hvor tidligere ejere har udskiftet tretexen med gips. Samt et sted, hvor væggen mellem to rum nok kun består af garderober. Forstår jeg det rigtigt, er risikoen ved almindelig gips egentlig, at tretex er lidt for svampet, og at skruerne let kan trække igennem.
Tænker jeg rigtigt, at jeg vil få nogenlunde lige vægge med renoveringsgips med lidt mindre risiko for, at skruerne trækker papiret af gipsen?
Følgespørgsmål. Hvordan gør jeg omkring døre og vinduer? Findes der nye karme, der er udfræset til renoverings- eller almindelig gips fra fabrikken, eller skal jeg fræse dem selv?
I mit 70'er-hus, jeg for nylig har fået adgang til, sidder der tretex og tapet i de fleste rum. Jeg vil male og forsøger at finde den bedste måde at få en god overflade at starte ud fra. Ud fra hvad jeg har læst, er det meget (og snavset) arbejde at rive tretex ud, og jeg bør alligevel beholde det på ydervæggene. Jeg hælder altså til bare ikke at rive det ud og i stedet forsøge at gipse over tretexen.
Væggene er næsten udelukkende lige, bortset fra rundt om skorstenen, hvor tidligere ejere har udskiftet tretexen med gips. Samt et sted, hvor væggen mellem to rum nok kun består af garderober. Forstår jeg det rigtigt, er risikoen ved almindelig gips egentlig, at tretex er lidt for svampet, og at skruerne let kan trække igennem.
Tænker jeg rigtigt, at jeg vil få nogenlunde lige vægge med renoveringsgips med lidt mindre risiko for, at skruerne trækker papiret af gipsen?
Følgespørgsmål. Hvordan gør jeg omkring døre og vinduer? Findes der nye karme, der er udfræset til renoverings- eller almindelig gips fra fabrikken, eller skal jeg fræse dem selv?
Jeg ville så vidt muligt undgå at bruge renoveringsgips og i stedet bruge almindelig gips.
Jeg har prøvet begge og synes, det er lettere at få skruerne til at synke ind præcis tilpas i gipsen uden at gå igennem papiret. Selvom papiret holder på renoveringsgips, har det en tendens til at sno sig og/eller rejse sig, så der bliver en bule rundt om skruen, som er sværere at glatte ud med spartelmasse.
Tretex'en burde ikke påvirke, og du bør alligevel vælge skruer, der er så lange, at de går igennem tretex og får ordentligt fat i det, du har bagved.
Jeg har prøvet begge og synes, det er lettere at få skruerne til at synke ind præcis tilpas i gipsen uden at gå igennem papiret. Selvom papiret holder på renoveringsgips, har det en tendens til at sno sig og/eller rejse sig, så der bliver en bule rundt om skruen, som er sværere at glatte ud med spartelmasse.
Tretex'en burde ikke påvirke, og du bør alligevel vælge skruer, der er så lange, at de går igennem tretex og får ordentligt fat i det, du har bagved.
Sorry. Så nu at svaret blev lidt uklart. Mine erfaringer var, at det var lettere at få et pænt resultat, som man nemt kunne spartle glat med lille indsats, hvis man bruger almindeligt gips.S filimon-danopoulos sagde:
Sværere at få et godt resultat med renoveringsgipsen, som let bliver knoldet omkring skruerne.
Tak. Endnu en aspekt at tage hensyn til helt enkelt! Den oprindelige idé var at køre med almindelig 13mm gips, men da jeg begyndte at lede efter info om det, så virkede det mere til at tale for, at renoveringsgips var lettere at bruge på tretex.S Stuff sagde:
Tænker at det har mere at gøre med det, der ligger bag tretexen, end selve tretexen.
S Stuff sagde:
Nu kan jeg jo godt lide min tretex, så jeg ville aldrig sætte en så hård overflade udenpå. Men nu handlede det ikke om det. Jeg gætter på, at du ikke kun har tretex på væggene, men at der bagved er brædder. Og hvis det er tilfældet, er der jo ingen problemer med at bruge dobbeltgipsskruer, så de får godt fat.
Første rum, jeg renoverede, blev en mix; rev ned på visse vægge og satte renoveringsgips over på andre.
Derefter har jeg revet... og snart har vi et tretexfrit hus.
Den eneste fordel, jeg ser, er, at det isolerer lidt, og skal man så beholde det, stemmer jeg også på almindeligt gips ovenpå
Jo, det støver lidt og tager et stykke tid at rive ned, men i forhold til hvor resten af renoveringen støver, kan jeg ikke se det som et problem
Derefter har jeg revet... og snart har vi et tretexfrit hus.
Den eneste fordel, jeg ser, er, at det isolerer lidt, og skal man så beholde det, stemmer jeg også på almindeligt gips ovenpå
Jo, det støver lidt og tager et stykke tid at rive ned, men i forhold til hvor resten af renoveringen støver, kan jeg ikke se det som et problem
Hobbytømrer
· Västra Götaland
· 1 496 indlæg
Jeg fik en fugtskade på grund af en lækkende radiator, der sprøjtede væggen fuld, og tretexen sugede til sig som en svamp. Jeg pillede to ydervægge ned på et par timer. At trække søm var det kedeligste. Derefter opreglede vi for at benytte lejligheden til at sætte flere stikkontakter op, og der blev trukket krydsfiner og gips på reglarne. Vinduer og døre fik ny foring for at komme i plan.
ALLE håndværkere jeg har rådspurgt om renoveringsgips ryster bare på hovedet. ”I bedste fald er pladen hel, når du har kørt den hjem fra butikken” fik jeg som svar en gang!
ALLE håndværkere jeg har rådspurgt om renoveringsgips ryster bare på hovedet. ”I bedste fald er pladen hel, når du har kørt den hjem fra butikken” fik jeg som svar en gang!
Hobbytømrer
· Västra Götaland
· 1 496 indlæg
Der fandtes jo ikke Xbox og sådan på den tid, så man underholdt sig simpelthen med at slå søm i. Gerne søm, som ikke kan trækkes ud. Eller slås ind. Gulvskinnerne i huset fra 1938 var sømmet med 5-tommer klippspik
Halvdelen af væggen fulgte med!
Trak en lignende ud af en tagliste. Man var jo lidt bange for, at førstesalen skulle komme farende ned.S Småbrukaren sagde:
Klik her for at svare