Har et gammelt skråt tag på overetagen som består af tretex fra slutningen af 40'erne. Nu overvejer jeg at jævne overfladen ud med renoveringsgips i forbindelse med at jeg gør det i stand.
Hvordan fæstner jeg gipsen bedst/nemmest?
Er det nok at lime, og i så fald hvilken lim, eller skal jeg også skrue?
Alle idéer og erfaringer ønskes.
Hvordan fæstner jeg gipsen bedst/nemmest?
Er det nok at lime, og i så fald hvilken lim, eller skal jeg også skrue?
Alle idéer og erfaringer ønskes.
Jeg har lavet den samme rejse i min dagligstue. Renoveringsgips på væggene og 13 mm gips i loftet. Har skruet, ikke limet. Overvejede først lim, men blev frarådet af en tømrer. Måske er der nogen andre, der har positive erfaringer med at lime?
Dejligt når man er færdig og slipper af med årtiers mærker i den bløde tretex.
Dejligt når man er færdig og slipper af med årtiers mærker i den bløde tretex.
Jeg har også skruet renoveringsgips (6mm) på tretex, ofte har du en planke væg/loft bag disse bløde hyggelige plader (gode at kaste pil på) så det er sandsynligvis ikke nødvendigt at lede efter reglar. Tips! At trække elrør her er enkelt til fx lampeudtag inden gipsen kommer på. Overfræser med 16mm stål og derefter i med VP16 slange, busenkelt. Lokalt snefald i rummet ved indgrebet må man tage. ;-)
Medlem
· Västra Götaland
· 766 indlæg
Har også skruet gips på tretex, lidt længere skrue så de fæster i plankevæggen bagved, så er det ingen problemer!!
Jeg skruede 6 mm gips på mine vægge i soveværelset. Det gik slet ikke, da tømmervæggen bagved var så skæv. Det betød, at de havde lagt mellemstykker i lidt forskellig tykkelse ved gulvet og loftet.
Da der ikke var nogen regler overhovedet, der passer til renoveringsgipsens 1200 mm bredde, blev der mange mærkelige samlinger og også "fine" buler, når jeg skruede gipsen fast, hvor der var luft bag ved tretexen.
Jeg tror, at jeg også trak hver anden skrue gennem papiret på gipspladen.
Jeg ville nok have taget 13 mm i dag, hvis jeg havde vidst, hvordan slutresultatet blev.
Den eneste fordel, som jeg ser det, er som markusee skrev, at jeg fik al el ind i tretexen ved hjælp af rundsaven, da jeg ikke havde overfræser på det tidspunkt.
Anders.
Da der ikke var nogen regler overhovedet, der passer til renoveringsgipsens 1200 mm bredde, blev der mange mærkelige samlinger og også "fine" buler, når jeg skruede gipsen fast, hvor der var luft bag ved tretexen.
Jeg tror, at jeg også trak hver anden skrue gennem papiret på gipspladen.
Jeg ville nok have taget 13 mm i dag, hvis jeg havde vidst, hvordan slutresultatet blev.
Den eneste fordel, som jeg ser det, er som markusee skrev, at jeg fik al el ind i tretexen ved hjælp af rundsaven, da jeg ikke havde overfræser på det tidspunkt.
Anders.
Vi blev frarådet af tømreren at bruge 6 mm gips og valgte i stedet 13, lidt mere stabilt. Som nogle andre har sagt tidligere, er det virkelig praktisk at fræse ud til elrørene i tretexen, vi brugte en rundsav til parallelle spor. Jeg overvejede først at købe en fræser til at lave sporene med, men elektrikeren frarådede det og mente, at det støver mindre med saven. Hullerne til dåserne skal dog være dybere end elrørene, så der måtte vi bore i de stenhårde plankevægge. Tre boremaskiner døde af det job...
Jeg ved ikke, om jeg ville have turdet lime på gipsen, specielt ikke i loftet.. Tretexen kan jo skille sig, jeg ville hellere have forsøgt at skrue.
Nu er vi kommet til det sjove arbejde med at lave nye karme og udvide vindues- og dørkarme til det nye niveau...
Held og lykke
Jeg ved ikke, om jeg ville have turdet lime på gipsen, specielt ikke i loftet.. Tretexen kan jo skille sig, jeg ville hellere have forsøgt at skrue.
Nu er vi kommet til det sjove arbejde med at lave nye karme og udvide vindues- og dørkarme til det nye niveau...
Held og lykke
Jeg vil nok hævde, at det støver mindre med en fræser end med en rundsav (med støvsuger tilsluttet til begge). I hvert fald hvis man sammenligner budgetværktøjer. Fordelen ved fræseren er, at den lukker relativt tæt omkring arbejdsområdet, så man får ret god støvopsamling (selv med en "billigere" fræser) mens saven er ret god til at smide støv ud, da klingen ikke er helt tætsluttet (i hvert fald ikke på min B&D fuldsav). Det er klart, hvis man saver med Festools TS55, får man nok mindre støv med saven, men jeg vil i hvert fald ikke sætte min TS55 i en væg hvor der er søm...
/Otto
/Otto
Klik her for at svare