R
Halløj!

Hele vores lejlighed har betonvægge, og vi har indtil videre dampet tapetet ned og bredspartlet. Men i stuen sidder der på en væg spånplade med træregler. Der er også fire lag tapet der, og et par revner anes bag tapetet i spånpladen. Huset er fra 1965.

Kan man "smække op" renoveringsgips over tapet og det hele? Skruer man så i de gamle eksisterende regler eller en anden løsning - lime eller andet? Jeg tænker, det er let at ramme de gamle søm/skruer, hvis man skruer nye plader op? Spånpladen er ca. 1 cm tyk og ligger ca. 3 cm fra betonvæggen (har jeg målt gennem et gammelt skruehul). 40 cm mellem reglerne.

Og af nysgerrighed - hvorfor denne løsning kun ét sted i lejligheden (det er en indervæg mellem vores stue og naboens ene lille soveværelse)? Det kunne være sjovt at vide! :)

Det er bare at skrue som normalt på pladen, det sidder godt i spånen. Men hvis du ikke vil spare de 7mm i tykkelse, så tag almindelig gips, som er billigere og bliver bedre. Det plejer at være lidt besværligt med skruerne med renoveringsgips.

Rose-Marie Johansson sagde:
Lydisolering måske?

R
Wow hvilke hurtige svar! :) tak! Ja selvfølgelig at almindelig gipsskiva også virker, det tænkte jeg ikke på. Der er ingen vindues- eller dørkarme at tage hensyn til, så det er bare at gå i gang. Sådan må det blive!

Slacker: ja har også overvejet om det er lydisolering, sandsynligvis er det sådan.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.