11,877 læst ·
10 svar
12k læst
10 svar
Renoveringsgips eller "almindelig" gips?
Hej
Overvejer at renovere et soveværelse i vores hus fra -78. Der er strukturtapet på 10mm spånplade i dag. Mange andre steder i huset er fugerne mellem spånpladerne sprækket. Derfor overvejer jeg at skrue gips op på væggene.
Er det nok med renoveringsgips for at forhindre bevægelserne i huset, så det ikke sprækker, eller skal jeg satse på 13mm plader?
Kan man skrue i spånen, eller skal jeg sigte efter at skrue i reglarne?
Overvejer at renovere et soveværelse i vores hus fra -78. Der er strukturtapet på 10mm spånplade i dag. Mange andre steder i huset er fugerne mellem spånpladerne sprækket. Derfor overvejer jeg at skrue gips op på væggene.
Er det nok med renoveringsgips for at forhindre bevægelserne i huset, så det ikke sprækker, eller skal jeg satse på 13mm plader?
Kan man skrue i spånen, eller skal jeg sigte efter at skrue i reglarne?
Jeg kan ikke lide at arbejde med renoveringsgips, så jeg ville have valgt 13mm, det giver glattere vægge og frem for alt er det meget lettere at skrue standardgips.
Sæt pladerne så du får forskudte samlinger mod spånpladerne, hvis det er muligt så skru gipsen gennem spånet og ind i reglen bagved, men det gør ikke noget, hvis en stor del af skruerne kun trækker i spånpladen.
Sæt pladerne så du får forskudte samlinger mod spånpladerne, hvis det er muligt så skru gipsen gennem spånet og ind i reglen bagved, men det gør ikke noget, hvis en stor del af skruerne kun trækker i spånpladen.
Så gør jeg også, hvis jeg ved, at træpladen er ordentligt monteret.Stefan N sagde:
Spånplader fra -78 kan meget sandsynligt være sømmet med dykkert, da skader det ikke at trække en del gipskruer, så de også får fat i reglarne.
Sandt, har netop renoveret badeværelset, hvor det er, som du skriver, sømmet med dykkere. Jeg må derfor finde frem til reglarne og skrue i dem, hvor det er muligt, og resten i spånen.
Har fået tip om at sætte "hjørneplader" i indvendige hjørner samt i alle samlinger mellem spånpladerne. Er dette begrundet eller overkurs?
Har fået tip om at sætte "hjørneplader" i indvendige hjørner samt i alle samlinger mellem spånpladerne. Er dette begrundet eller overkurs?
Jeg plejer at sætte hjørneplader mellem træplade og gips overalt, hvis der ikke er støtte af en regel bagved. I dit tilfælde kan det jo være svært at vide, hvordan det ser ud med regelværk i hjørnerne, så det skader absolut ikke at sætte hjørneplader. At sætte plader ved hver spånpladesamling anser jeg for at være unødvendigt, så længe du sætter dine gipsplader med forskudte samlinger.
Klik her for at svare