Vi har flyttet ind i et hus hvor der findes en rørspis der trænger til renovering. Vi har skrabet meget løst materiale væk og nu mangler vi at gendanne det. Hvilket materiale skal jeg bruge og hvordan får jeg den glatte overflade som vist på billederne?
Underst ser du kalkpudsen. Så er den kalket, dvs. strøget med kalkfarve. Og øverst synes der at sidde et lag hvid plastikmaling, typisk indendørs vægmaling/loftmaling:
Hvis du kan få al plastikmalingen væk, kan du male den med kalkfarve igen. Købes i specialbutik/bygningsplejebutik.
Det er også muligt at male den med almindelig mat indendørs loftmaling. Det er lidt synd, synes jeg, for en så gammel antik komfur.
Det må jeg prøve! For at få den helt glat igen, er det så ved at bruge kalkspartel, eller hvordan gør man for at gøre den klar til maling?
Kalkmaling er ret cremet udfyldende, så med pensel og tålmodighed tror jeg, I kan få den ret glat ved at male på den rene puds først. Forskellen mellem kalkpuds og kalkmaling er egentlig kun, at pudsen er slækket kalk + fin sand i tyk vandsuspension, mens kalkmaling er slækket kalk i tyndere vandsuspension.
Det her med at male med kalkmaling er en lille kunst, så læs op på det. Der findes nok dem, der kan på dette forum.
Der findes også lidt større hulrum i rørspisen, er det slækket kalk, der anvendes også til at reparere dette, eller er det noget andet man skal bruge da?
Der skal repareres. Det gør du med så store teglsten, som man kan passe ind i hulrummene og lerbrug, efter at alt løst materiale er fjernet. Når dette har tørret nogle dage, pudser du med kalkpuds (=slækket kalk + fin sand i passende størrelse, kan købes i sække.)