Hejsa,
Har ret længe læst på forumet, og fået en masse gode tips. Nu har jeg samlet mod til at oprette en egen tråd (og jeg håber den ligger det rigtige sted).
Hvordan som helst.. Vi har for nylig flyttet ind i et hus, og tænkte nu at friske et rum op i kælderen, som tidligere har fungeret som olie-/pilledepot.
Jeg fjernede den gamle pillebeholder og ved siden af den er der et sted, hvor pudsen er faldet af. Begyndte at banke lidt mere løs og opdagede at pudsen, der faldt af, delvis var sort (se billede). Blev først lidt bekymret for, at det var skimmel, men efter lidt nærmere eftersyn virker det snarere som om, at pudsen i sig selv er sort. Lidt asfaltagtig næsten. Jeg ved, at asfalt anvendes udvendigt på kældre, men har ikke fundet noget om, at det bruges indvendigt.
Væggen, det drejer sig om, er en indervæg, og generelt er det meget tørt i rummet (kun en ydervæg, og den er over jorden samt at fyrrummet ved siden af varmer lidt op). Uisoleret betonplade dog, så fugt kommer sandsynligvis den vej så klart.
Mine indledende spørgsmål da:
1. Er der nogen, der ved, hvad den sorte puds er? Vil gerne fjerne min lille bekymring om skimmel
2. Bør jeg bruge særlig puds, når jeg reparerer det, jeg har banket af med hensyn til, at det er en kælder? Eller kan jeg bruge "hvad som helst", fx husfix?
3. Uklart hvilken type maling, der er malet på væggene, men jeg gætter på, at jeg bør slibe det af før overmaling?
4. Bør jeg male med silikatmaling? Som sagt er tre af fire vægge indervægge, og ydervæggen er for den største del over jorden. Fugttrykket via væggene bør således være lille, men gulvet er jo uisoleret.
Vi starter sådan... Beklager det lange indlæg og måske dumme spørgsmål. Men er utroligt taknemmelig for alle eventuelle svar og inputs!
Tak på forhånd!
// Art