Jeg skal mure nyt ildfast tegl i min åbne pejs.
Det som sad der har jeg fjernet, og nu ser det ud som på billederne.
Behøver jeg at fylde hullerne, eller kan jeg ignorere det og bare fortsætte som det ser ud nu?
Hvad ellers bør jeg tænke på?
Kommer du fylde dem med kun mørtel?
Og i så fald skal man lægge det i omgange eller er det bare at fylde en sprække, der er 3x3cm på én gang.
Eller når jeg tænker efter, skal jeg formentlig fylde alt og putte i småsten, hvor jeg kan?
Jeg har bestilt 25 kg færdigblandet "mørtel" (https://www.schamotte-shop.de/icf-spezialmoertel-25kg-eimer-gebrauchsfertig-ohne-anruehren-2.html) og jeg tror ikke det rækker, hvis jeg også skal fylde op.
Der vil blive ildfaststen 4cm i bunden og 3cm på siderne.
Har jeg brug for ildfast mørtel til fyldning bag stenene?
Vil du fylde dem med kun mørtel?
Og i så fald skal man lægge det i omgange eller er det bare at fylde en sprække, der er 3x3cm på én gang.
Eller når jeg tænker efter, skal jeg måske fylde alting og stikke småsten i hvor jeg kan?
Jeg har bestilt 25 kg færdigblandet "mørtel" ([link]) og jeg tror ikke, det er nok, hvis jeg også skal fylde op.
Det kommer til at blive chamottesten 4cm i bunden og 3cm på siderne.
Behøver jeg ildfast mørtel til udfyldning bag stenene?
Søger svar på samme spørgsmål i princippet.
Tænkte "foge" de røde teglsten så jeg får en jævn overflade at starte fra.
Læste et sted, at man skal efterlade lidt ekspansionsplads mellem ildfast og rødtegl.
Oplever det som lidt besværligt at finde information om opmuringsarbejde overordnet set.
Jeg har besluttet mig for ikke at fylde bagved før. Jeg vil prøve at smøre rigeligt på stenene, før jeg sætter dem ned og justerer. Så bliver der formentlig lidt expansionsrum.