6,417 læst ·
8 svar
6k læst
8 svar
Åben pejs forslag til renovering (om maling)
Hej!
Vi står over for at skulle lave den gamle åbne pejs i vores nyindkøbte 40'er-hus, som er under renovering. Har brug for lidt input til, hvordan vi på den bedste og nemmeste måde kan fikse den flot. Ikke pænt med det rød-hvide i den nuværende tilstand. Invendigt?! Er det kun den gule farve, der gælder der? Fotoet blev taget i går aftes og viser kun en del af pejsen.
Modtager gerne tips med tak.
Vi står over for at skulle lave den gamle åbne pejs i vores nyindkøbte 40'er-hus, som er under renovering. Har brug for lidt input til, hvordan vi på den bedste og nemmeste måde kan fikse den flot. Ikke pænt med det rød-hvide i den nuværende tilstand. Invendigt?! Er det kun den gule farve, der gælder der? Fotoet blev taget i går aftes og viser kun en del af pejsen.
Modtager gerne tips med tak.
... nu må du nok forklare lidt mere.
Hvordan mener du "indvendigt"? Inde i selve ovnen, hvor man fyrer? Hvilken gul farve taler du om? Med "det rød-hvide", mener du murstenene og fugen imellem?
Et første spørgsmål er, vil I fyre i den overhovedet?
Jeg kan give nogle gode generelle råd: Helst maler man ikke en åben pejs eller skorsten, man pudser den med blød kalkpuds. Jeg ved ærligt talt ikke, om sådan kan fås indfarvet, hvis I vil have den i en anden farve end hvid, men måske. Almindelige plastfarver (dvs næsten alle, der findes i almindelig farvehandel) kan absolut ikke bruges, da de ødelægges af varmen, når man fyrer (efter et stykke tid i hvert fald). Dette både fordi plasten i farven ikke tåler varmen, og fordi selve murstenene vokser, krymper og bevæger sig lidt, når man fyrer. Der findes traditionel limfarve, men jeg har hørt, at den er lidt tricky at bruge og har aldrig brugt den selv. Der findes også noget, der kaldes silikatmaling, men ved ikke, om den fungerer her, eller om den holder sig pænt over tid. Også noget, der hedder KC-farve, som jeg heller aldrig har brugt.
Hvis I simpelthen vil skjule de røde mursten, kan I jo pudse det, der er udvendigt. Indvendigt bliver det sort alligevel, hvis man fyrer. Hvis I ikke vil se ind i den, kan I sætte et kraftigt gnistgitter op, som skjuler, antager jeg.
Hvordan mener du "indvendigt"? Inde i selve ovnen, hvor man fyrer? Hvilken gul farve taler du om? Med "det rød-hvide", mener du murstenene og fugen imellem?
Et første spørgsmål er, vil I fyre i den overhovedet?
Jeg kan give nogle gode generelle råd: Helst maler man ikke en åben pejs eller skorsten, man pudser den med blød kalkpuds. Jeg ved ærligt talt ikke, om sådan kan fås indfarvet, hvis I vil have den i en anden farve end hvid, men måske. Almindelige plastfarver (dvs næsten alle, der findes i almindelig farvehandel) kan absolut ikke bruges, da de ødelægges af varmen, når man fyrer (efter et stykke tid i hvert fald). Dette både fordi plasten i farven ikke tåler varmen, og fordi selve murstenene vokser, krymper og bevæger sig lidt, når man fyrer. Der findes traditionel limfarve, men jeg har hørt, at den er lidt tricky at bruge og har aldrig brugt den selv. Der findes også noget, der kaldes silikatmaling, men ved ikke, om den fungerer her, eller om den holder sig pænt over tid. Også noget, der hedder KC-farve, som jeg heller aldrig har brugt.
Hvis I simpelthen vil skjule de røde mursten, kan I jo pudse det, der er udvendigt. Indvendigt bliver det sort alligevel, hvis man fyrer. Hvis I ikke vil se ind i den, kan I sætte et kraftigt gnistgitter op, som skjuler, antager jeg.
Tak for svar.torparavgrund sagde:
... nu må du nok forklare lidt mere.
Hvordan mener du "indvendigt"? Inde i selve ovnen, hvor man fyrer? Hvad taler du om for gul farve? Med "det rød-hvide", mener du murstenene og fugerne imellem?
Et første spørgsmål er, vil I overhovedet fyre i den?
Jeg kan give lidt gode almene råd: Helst maler man ikke en pejs eller skorsten, man pudser den med blød kalkmørtel. Jeg ved ærligt talt ikke om sådan noget fås som indfarvet, hvis I vil have den i en anden farve end hvid, men måske. Almindelig plastmaling (dvs. næsten alle dem der findes i almindelig farvehandel) går absolut ikke, da disse ødelægges af varmen, når man fyrer (efter et stykke tid i hvert fald). Dette både fordi plasten i malingen ikke tåler varmen, og fordi selve murstenene vokser, krymper og bevæger sig lidt, når man fyrer. Der findes traditionel limfarve, men denne har jeg hørt er lidt tricky at bruge og har aldrig brugt selv. Der findes også noget, der kaldes silikatfarve, men ved ikke om den fungerer her, eller om den holder sig pæn over tid. Også noget, der hedder KC-farve, som jeg heller aldrig har brugt.
Hvis I simpelthen vil skjule de røde mursten, kan I jo pudse det, der er udvendigt. Indvendigt bliver det snart sort alligevel, hvis man fyrer. Vil I ikke se ind i den, kan I sætte et ordentligt gnistgitter op, som skjuler, antager jeg.
Jeg vil forsøge at være endnu tydeligere med, hvad jeg mener. Ja, indvendigt mener jeg murstenene indvendigt. Så vidt jeg forstår, er det de gulfarvede (dvs de varmebestandige), men som sagt bliver alt sort alligevel, og ovnens dybde bidrager måske til, at man ikke tænker på det gulfarvede. Et gitter kunne være en løsning. Godt tip! Som du siger, kan man derefter pudse pejsen udvendigt i hvidt.
Det var forkert af mig at antyde eller formidle, at det handlede om at male indvendigt om, hvilket ikke lader til at være muligt. Så pudsning er nok det, der gælder, og så male det i mat hvid farve. Den del vil ikke blive lige så varm. Det burde måske kunne lade sig gøre med mat hvid loftmaling. Det tip fik jeg fra en farvehandel. Mange tak for din input.
Nja ikke nødvendigvis at det skal være gulfarvet tegl indvendigt. En hurtig googling på de forskellige handleres alternativer ser dog ud til at være gult det hele... men som det ser ud nu, er det jo rødt tegl, og det ser ud som om man har fyret i den uden at den er sprækket? For det er eneste risiko så vidt jeg ved. Jeg har set masser af fungerende kakkelovne og åbne pejse, der var rødt tegl hele vejen igennem. Måske mere almindeligt førhen?
Når man fyrer i kaminen, opvarmes teglstenene og udvider sig lidt, for derefter at krympe igen, når de køler af. Forskellen på ildfast tegl og almindelig mursten er, at det ildfaste er lidt "blødere" og tolererer disse bevægelser bedre. Det er f.eks. derfor man aldrig ser ovne eller skorstene helt i beton; beton er meget hårdt, og derfor stift, og ville snart sprække, når man opvarmer det. Det samme gælder fugemørtel/pudsemørtel - det skal være "blødt", så det tolererer bevægelser.
Og igen, jeg ville anbefale at droppe maling helt og holdent. Vil du have det hvidt, har jeg læst, at man kan bruge pipsputs udvendigt på kaminen for at gøre den helt kridhvid. Jeg googlede lidt mere i går og fandt, at det stadig uden større vanskelighed er muligt at få fat i indfarvningspigment til puds. Her f.eks. har de en guide (for beton, men princippet er det samme) https://www.wsochcompany.se/guider-och-inspiration/betong-och-puts/farga-in-betong-med-fargpigment/
Jeg har lært på den hårde måde at tage, hvad de siger i farvehandlerier, med et gran salt. De er ikke håndværkere, de er sælgere, der har lært visse grundprincipper og de mest typiske standardtilfælde. Deres mål er at sælge maling til en kunde, der helst bliver tilfreds. Derudover er jeg ikke imponeret over deres prisfastsætning i forhold til kvalitet (eksempel: i Trygg Hansas undersøgelse 2018 var Biltemas super billige facadegrund blandt de bedste!). Men maling og træbehandling er en jungle med mange selvbestaltede eksperter, der mener at vide bedst.
Når man fyrer i kaminen, opvarmes teglstenene og udvider sig lidt, for derefter at krympe igen, når de køler af. Forskellen på ildfast tegl og almindelig mursten er, at det ildfaste er lidt "blødere" og tolererer disse bevægelser bedre. Det er f.eks. derfor man aldrig ser ovne eller skorstene helt i beton; beton er meget hårdt, og derfor stift, og ville snart sprække, når man opvarmer det. Det samme gælder fugemørtel/pudsemørtel - det skal være "blødt", så det tolererer bevægelser.
Og igen, jeg ville anbefale at droppe maling helt og holdent. Vil du have det hvidt, har jeg læst, at man kan bruge pipsputs udvendigt på kaminen for at gøre den helt kridhvid. Jeg googlede lidt mere i går og fandt, at det stadig uden større vanskelighed er muligt at få fat i indfarvningspigment til puds. Her f.eks. har de en guide (for beton, men princippet er det samme) https://www.wsochcompany.se/guider-och-inspiration/betong-och-puts/farga-in-betong-med-fargpigment/
Jeg har lært på den hårde måde at tage, hvad de siger i farvehandlerier, med et gran salt. De er ikke håndværkere, de er sælgere, der har lært visse grundprincipper og de mest typiske standardtilfælde. Deres mål er at sælge maling til en kunde, der helst bliver tilfreds. Derudover er jeg ikke imponeret over deres prisfastsætning i forhold til kvalitet (eksempel: i Trygg Hansas undersøgelse 2018 var Biltemas super billige facadegrund blandt de bedste!). Men maling og træbehandling er en jungle med mange selvbestaltede eksperter, der mener at vide bedst.
Tak for al information! Rigtig godt at få så solidt input. Vi vil helt sikkert brænde i den. Ja, du har ret angående dem der sælger maling i butikkerne. Så er der mange der mener forskelligt blandt fagfolkene også. Tror det bliver ny puds samt eventuelt reparere eksisterende tegl indvendigt da der er ret stort mellemrum mellem nogle. Dog er pejsen godkendt af skorstensfejeren.torparavgrund sagde:
Njae ikke nødvendigvis at det skal være gulfarvet tegel indvendigt. En hurtig googling på de forskellige handleres alternativer synes dog at være gult det hele... men som det ser ud nu er det jo rødt tegel, og det ser ud som om man har brændt i den uden at den er sprækket? For det er den eneste risiko så vidt jeg ved. Jeg har set en del fungerende kakkelovne og åbne pejse som var rødt tegel igennem. Måske mere almindeligt før?
Når man brænder i pejsen opvarmes teglene og udvider sig lidt, for så at trække sig sammen igen når det køler ned. Forskellen på ildfast tegel og almindeligt mursten er at det ildfaste er lidt "blødere" og tolererer disse bevægelser bedre. Det er f.eks derfor man aldrig ser ovne eller skorstene helt i beton; beton er meget hårdt, og derfor stift, og ville snart sprække når man opvarmer det. Det samme med fugemassen/pudsmassen - det skal være "blødt" så det tolererer bevægelser.
Og igen, jeg ville anbefale at undgå maling helt og holdent. Vil du have det hvidt har jeg læst at man kan bruge pipsmørtel udvendigt på pejsen for at få det helt kridhvidt. Jeg googlede lidt mere i går og fandt at det stadig uden større vanskelighed er muligt at få fat på farvepigmenter til puds. Her f.eks har de en guide (til beton, men princippet er det samme) [link]
Jeg har lært på den hårde måde at tage hvad de siger i malerbutikkerne med en knivspids salt. De er ikke håndværkere, de er sælgere der har fået lært sig nogle grundlæggende ting og de mest typiske standardtilfælde. Deres mål er at sælge maling til en kunde de helst ser bliver tilfreds. Desuden er jeg ikke imponeret over deres prissætning i forhold til kvalitet (eksempel: i Trygg Hansas undersøgelse 2018 var Biltemas superbillige facademaling blandt de bedste!). Men maling og træbehandling er en jungle med mange bedrevidende der mener sig vide bedst.
Top! Hvis du med "afstand" mellem stenene mener, at det er blevet lidt tomt imellem dem, kan du simpelthen fylde op med ildfast mørtel (koster ca. 150 kr for 5 kg i byggemarkedet). Let som en leg, bare børste rent i fugerne med en tynd stålbørste, støvsuge, blande ny mørtel og fylde i. Støvsug med såkaldt "askesuger" eller tilsvarende; en almindelig støvsuger tager skade af at suge aske og andre ekstremt fine partikler som slibestøv, når man f.eks. har slebet på spartelmasse (partiklerne er så små, at de går gennem et almindeligt filter og ender i motoren). Har du allerede en støvsuger, vil jeg sige, at du kan lave reparationen selv for ca. 200-250 kr i værktøj og materialer.M MAJOhusprojekt sagde:Tak for al informationen! Rigtig godt at få så grundigt input. Vi vil bestemt bruge den. Ja, du har ret angående farvehandlens sælgere. Der findes også mange forskellige meninger blandt fagfolkene. Jeg tror, det bliver ny puds samt eventuelt reparation af det eksisterende murværk indvendigt, da der er ret stor afstand mellem nogle af dem. Dog er brændeovnen godkendt af skorstensfejeren.
Kan desuden sige, at en solid og stærk grovstøvsuger, jeg brugte 3000 kr på min, tror jeg, er en af de bedste investeringer, jeg nogensinde har gjort. Så mange gange været så glad for at have en ordentlig maskine, der klarer alt - grus, støv, slibestøv, jord, savsmuld, endda væske. Når man bygger om, maler, tapetserer eller bare skal rengøre bilen. Haft min i næsten 4 år og brugt den rigtig meget og hårdt i perioder, den fungerer stadig som ny.
Hej og tak for svar!torparavgrund sagde:
Top! Hvis du med "mellemrum" mellem stenene mener, at der er blevet lidt tomt mellem dem, er det simpelthen at fylde op med ildfast mørtel (koster ca. 150 kr for 5 kg i byggemarkedet). Det er let som en leg, bare børste rent i fugerne med en tynd stålbørste, støvsuge ud, blande ny mørtel og fylde i. Støvsug med såkaldt "asksuger" eller tilsvarende; en almindelig støvsuger tager skade af at suge aske og andre ekstremt fine partikler som slibestøv, når man har slebet på f.eks. spartel (partiklerne er så små, at de går igennem et almindeligt filter og havner i motoren). Har du allerede en støvsuger, ville jeg sige, at du laver reparationen selv for ca. 200-250 kr i værktøj og materialer.
Kan for øvrigt sige, at en ordentlig og stærk grovstøvsuger, jeg gav 3000 kr for min, tror jeg, er en af de absolut bedste investeringer, jeg nogensinde har gjort. Så mange gange været så glad for, at jeg havde en ordentlig maskine, der klarer alt - grus, støv, slibestøv, jord, savsmuld, endda væsker. Når man bygger om, maler, tapetserer eller bare skal gøre bilen ren. Haft min i snart 4 år og brugt den rigtig meget og hårdt i perioder, fungerer stadig som ny.
Har været lidt optaget, derfor lidt sent svar.
Hvor godt, at det kan fikses så enkelt. Skal tage til byggemarkedet i dag og købe ildfast mørtel.
Vi har en byggestøvsuger, dog kun en 1000-kr model. Hvorvidt den har godt filter og suger støv effektivt, er jeg usikker på. Men hellere tage den end den almindelige støvsuger.
Hvordan ville du gøre med forsiden? Dvs. at få fjernet den røde mursten rundt om kanterne. Mure over men med hvad? Og hvordan får man det helt lige? Dumt spørgsmål måske, men findes der gode værktøjer til dette, eller gælder kun god og omhyggelig præcision?
Stort tak for dine gode tips og råd.
Hm. At få det helt væk bliver nok meget svært; havde det stak ud mere, ville man måske have turdet gå i gang med en vinkelsliber, men her ville jeg nok ikke have turdet det.
Jeg ville nok have gjort sådan her: når I alligevel sætter puds (eller gipspuds eller hvad I nu ønsker at bruge) på ydersiden, så sæt det også på den udvendige røde mursten men lad alt på indersiden forblive rødt. Det er måske ikke præcis, som I ønsker det, men det er nok den bedste fremgangsmåde i dette tilfælde. Den hardcore version er selvfølgelig at tage en murer ind til at gøre det, præcis som I vil have det, men det koster.
Alternativ to er at pudse også et stykke inde i kaminen, men det må I nok regne med bliver sort af sod og gløder. Det vil sandsynligvis også skabe en "kant" med puds, der både gør det svært at rake asken ud af kaminen, og I vil sandsynligvis også komme til at rive med askeskraberen på denne kant og hurtigt skubbe den i stykker alligevel. Forudsat selvfølgelig at I bruger en skraber og ikke støvsuger hver gang.
At få det lige plejer faktisk at være ganske let. Puds lægger sig ofte meget jævnt og fint med konturerne på det, man sætter det på. Vil du have en helt lige kant der, hvor pudsen slutter, kan du sætte en bræddebit eller endda lidt malertape, som du så trækker af (forudsat at du ikke pudser meget tykt, bør kanten forblive lige, når du fjerner tapen).
Forresten, jeg glemte at sige: se nøje til, at murstokken og alt ikke allerede er malet, inden I begynder at pudse! Er der allerede gammel maling på, vil pudsen ikke sidde ordentligt fast og snart falde af. Prøv at skrabe lidt på et ikke så synligt sted; puds løsnes kun som fint pulver eller måske en lille rund smule, hvis man tager fat. Maling løsner sig som små flager.
Tillæg: ønsker I, at stenene foran slet ikke skal kunne ses, kan I lægge puds på i flere lag, indtil det ser helt glat ud (vil hælde lidt fra åbningen udad, kan komme til at se ret så "blødt" og smidigt ud faktisk). Dog svært at vurdere ud fra billedet, om det er passende; på billedet ser det ud til at stikke ud max en centimeter eller deromkring, og meget tykkere end det kan blive svært.
Jeg ville nok have gjort sådan her: når I alligevel sætter puds (eller gipspuds eller hvad I nu ønsker at bruge) på ydersiden, så sæt det også på den udvendige røde mursten men lad alt på indersiden forblive rødt. Det er måske ikke præcis, som I ønsker det, men det er nok den bedste fremgangsmåde i dette tilfælde. Den hardcore version er selvfølgelig at tage en murer ind til at gøre det, præcis som I vil have det, men det koster.
Alternativ to er at pudse også et stykke inde i kaminen, men det må I nok regne med bliver sort af sod og gløder. Det vil sandsynligvis også skabe en "kant" med puds, der både gør det svært at rake asken ud af kaminen, og I vil sandsynligvis også komme til at rive med askeskraberen på denne kant og hurtigt skubbe den i stykker alligevel. Forudsat selvfølgelig at I bruger en skraber og ikke støvsuger hver gang.
At få det lige plejer faktisk at være ganske let. Puds lægger sig ofte meget jævnt og fint med konturerne på det, man sætter det på. Vil du have en helt lige kant der, hvor pudsen slutter, kan du sætte en bræddebit eller endda lidt malertape, som du så trækker af (forudsat at du ikke pudser meget tykt, bør kanten forblive lige, når du fjerner tapen).
Forresten, jeg glemte at sige: se nøje til, at murstokken og alt ikke allerede er malet, inden I begynder at pudse! Er der allerede gammel maling på, vil pudsen ikke sidde ordentligt fast og snart falde af. Prøv at skrabe lidt på et ikke så synligt sted; puds løsnes kun som fint pulver eller måske en lille rund smule, hvis man tager fat. Maling løsner sig som små flager.
Tillæg: ønsker I, at stenene foran slet ikke skal kunne ses, kan I lægge puds på i flere lag, indtil det ser helt glat ud (vil hælde lidt fra åbningen udad, kan komme til at se ret så "blødt" og smidigt ud faktisk). Dog svært at vurdere ud fra billedet, om det er passende; på billedet ser det ud til at stikke ud max en centimeter eller deromkring, og meget tykkere end det kan blive svært.
torparavgrund sagde:
Hm. Få bort det helt bliver nok meget svært; havde det stukket ud mere måske man havde vovet sig på det med en vinkelsliber, men her havde jeg nok ikke vovet det.
Jeg havde nok gjort sådan her: når I alligevel sætter puds (eller gips eller hvad I nu vil køre på) på ydersiden, sæt det på det udvendige røde tegl også men lad alt på indersiden forblive rødt. Måske ikke præcis som I vil have det, men det er nok bedste fremgangsmåde i dette tilfælde. Den hardcore version er selvfølgelig at tage en murer ind som gør det om præcis som I vil have det, men det koster.
Alternativ to er at pudse også et stykke ind i kaminen, men det skal I nok regne med kommer være sort af sod og gløder. Det vil også skabe en "kant" med puds som både gør det svært at rake asken ud af kaminen, og I vil desuden rive med askeriven på denne kant og snart pille den i stykker alligevel. Forudsat selvfølgelig at I bruger en rive og ikke støvsuger hver gang.
At få det lige plejer faktisk at være let så ret. Puds lægger sig oftest meget jævnt og fint med konturerne på det man sætter det på. Vil du have en helt lige kant hvor pudset slutter, kan du sætte en bræddebit eller endda lidt malertape som du derefter tager af (forudsat at du ikke pudser meget tykt bør kanten forblive lige når du tager tapen af).
Forresten, jeg glemte at sige: sørg for, at skorstenen og alt ikke allerede er malet før I begynder at pudse! Findes der gammel maling på allerede, kommer pudsen ikke til at holde ordentligt og snart falde af. Prøv at skrabe lidt på et ikke så synligt sted, puds løsner sig kun som fint pulver eller måske en lille rund smule hvis man tager fat. Maling løsner sig som små flager.
Tilføjelse: Hvis I vil have at stenene foran overhovedet ikke skal kunne ses, kan I lægge puds på i flere lag indtil det ser helt glat ud (vil skråne fra åbningen udad lidt, kan komme til at se ret "glat" og smidigt ud faktisk). Dog svært at vurdere ud fra billedet om det er passende; på billedet ser det ud til at stikke ud maks en centimeter eller så, og meget tykkere end det kan blive svært.
Hej!
Stort tak for alle de gode tips! Meget taknemmelig for at du tager dig tid til at "hjælpe til" med at finde løsninger.
Tror det bliver at pudse op/fylde ud det røde med mørtel. Tror ikke heller på at lave noget indeni. Måske evt. reparere lidt hvor det er skadet, men ellers får det være. Bliver nok et fint gitter senere.
Godt at høre at mørtlen flyder ud relativt jævnt for det ville ikke være sjovt at få det alt for ujævnt der. Det er malet i dag så spørgsmålet er om det er nok at bare ruge overfladen op dvs sandpapir eller om al maling skal væk.
Skorstensfejeren som var og inspicerede kaminen sagde at det ikke var svært at reparere revner osv. Men alt afhænger jo af talent og omhyggelighed. Det ville jo ikke være pænt med en alt for ujævn kamin som er hvid og desuden i en stue.
Murere må vi vente med, det er desuden sikkert ret dyrt.
Klik her for at svare