Hej,

Jeg har en pejs, der begynder at falde i stykker. Det er ikke så alvorligt som det lyder, men lidt mørtel slipper mellem murstenene, og murstenene begynder at flise. Jeg har nogle overvejelser om at prøve at forbedre den lidt. Hvad bør man tænke på, hvordan skal jeg gå frem?

//D

Tag et stykke af fugen med til butikken og bed om hjælp, så du får samme hårdhed på den nye mørtel, ellers kan det revne og give problemer. Skrab fugerne så meget som muligt - helst så de bliver dybere end højden på fugen (der findes sikkert en regel om det). Væd murstenen grundigt - brug en sprayflaske eller kalkbørste og børst cirka et døgn og fyld på efter behov - ellers tørrer den nye fuge ud, da murstenen suger vandet til sig. Bland mørtel i henhold til producentens information. Så er det bare at fuge og eftervande, hvis det står i instruktionen. Nu vil der sikkert være nogen, der virkelig kan det her, som retter mig lidt - men det er ikke så kompliceret, og man kan jo gøre det om, hvis det skulle løsne sig... Held og lykke med ovnen. Husk, at det skal være ildfast mørtel, hvis det er i ildstedet, du skal fuge // Micke

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.