Hej, har nu fået tid til at renovere et hus, der står på en familieejendom, men har meget lidt viden om renovering, og derfor henvender jeg mig nu til dette forum for at prøve at få lidt hjælp.

(hvis jeg er havnet i den forkerte forumdel, må en moderator gerne placere dette korrekt eller sige, hvor jeg skal gøre af posten :o )

Huset er bygget ca. 1950, og der sad tidligere tapet ovenpå disse såkaldte tetrexplader, som ses på billederne (ret mig, hvis jeg tager fejl).

Nu til mine spørgsmål:

1. Hvad skal jeg gøre for at få pæne vægge ud fra, hvordan det ser ud nu (vedlægger billeder)? Google nævner noget om en slags gips eller alternativt bredspartle? Nogen har også nævnt at bruge en slags væv.

2. Huset har et gammelt varmesystem, der ved hjælp af en gammel brændeovn i køkkenet opvarmer damp, som derefter går op til loftet for derefter at gå ned til radiatorerne, der er spredt i de to rum. (Tror det er et dampanlæg, ret mig også her, hvis jeg tager fejl, vedlægger billeder.)
Bør jeg afmontere dette?

3. Hvad anbefales der at gøre med loft og gulv (disse ser I også på billederne)?
Loftet ved jeg ikke engang, hvad er for en slags stil eller materiale, og gulvet er en slags plastmåtte, under dette gemmer sig muligvis en form for finere trægulv, men da det er bygget i 1950 er også dette uklart.

Takker på forhånd for den hjælp jeg forhåbentlig får! :rolleyes: :o
(Undskylder også for snavs eller lignende på billederne, da dette hus kun bruges som lager lige nu.)

Loft med struktureret overflade og en synlig ledning i et ældre hus, delvist malet i hvidt og med gammelt tapet langs kanten.

Loft med tekstur og en lodret rør ved en væg, tapetfjernelse delvist synlig, med en gardinstang nederst til højre i billedet.

Et gammelt varmeapparat med rør og ventil placeret i en stue, med trævæg og gulv synligt. Porcelænsskåle står tæt på apparatet.

hej. først er det Tretexplader du mener. de er porøse og holder ikke til at sætte ting op i, forhåbentlig er der noget mere solidt bagved....
så til svarene.

1. mindst renoveringsgips på 6,5mm, endnu bedre almindelige gipsplader, og bedst er at lave en ny konstruktion med ekstra isolering og hele konkarongen

2. vandbårent ... ikke damp, fyld på, MEN det ser ud som om du har lækage under elementerne så antagelig er disse kørt og skal skiftes ud... vær forberedt med håndklæder og spande hvis det lækker når du fylder op,,,,

3. hvad skal I bruge huset til og hvilken standard har I brug for..., at male over det gamle er lettest fremfor at rive ned og sætte nyt.....

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.