Jeg havde tænkt mig at bruge ferieugerne på altanrenovering. Fra vores altaner er der faldet en del beton af, og en del af armeringen er synlig. Tidligere ejere har malet undersiderne af altanerne, inklusive de synlige armeringsjern. Jeg tror, det er malet to gange, hvoraf i hvert fald det ydre lag er malet med maling, der kan opløses med T-rød. Min idé var at forsøge at fjerne al maling, rustbeskytte armeringsjernene og derefter "mure" en ny overflade op og så male over med passende maling.
På Webers hjemmeside fandt jeg en brochure om netop altanrenovering, hvilket gav mig lidt vejledning. Nogle spørgsmål dukker selvfølgelig op alligevel. Fjernelse af maling har vist sig ikke at være så enkelt, især over armeringsjernene, hvor der er en lidt ru overflade. Har nogen nogle tips til metode? Forstår at sandblæsning måske er bedst, men det er ikke så let/billigt at opnå, går jeg ud fra. Nogle andre metoder, eller er det overhovedet nødvendigt? Når jeg læser Weber-brochuren, virker det som om, at armeringsjern og beton skal være helt rene, før betobind anvendes.
Taknemmelig for råd!
@Micro Det var også min tanke. Desværre fungerede det i praksis meget skrøbeligt, hvorfor jeg næsten har opgivet den tanke.
@Stefan N Interessant. Men armeringsjern plejer jo altid at være lidt rustne på overfladen. Jeg har ikke oplevet det som om, at armeringsjernene er gennemtærede. I nogle beskrivelser skal man bruge rustbeskyttelsesfarve. Er det ikke noget værd? Lidt mærkeligt, at Weber angiver, at man kan reparere, hvis det i praksis ikke fungerer. http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/betong/broschyrer/betongrenov_av_balkonger.pdf
Hvad angår tætningsmembran, har jeg lidt svært ved at vurdere det. På oversiden er der en slags tynd "puds," som slet ikke er hel. På undersiden er det beton og maling som nævnt ovenfor. Hvad skal man bruge for at tætne?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.