Jeg har renoveret et 2-plans rækkehus på 104kvm. Mit spørgsmål er Jeg købte selv
hvidevarer
Køkken
Kakel og klikech til 2 badeværelser Badeværelsesmøbler Hvor meget ville det koste for materialer som håndværkerne vil bruge. Omtrent er der nogen der kan hjælpe mig.

Din tekst er lidt uklart formuleret. Spørger du for at kunne regne ud, hvor meget du har tjent på at renovere selv, eller hvad er det egentlig, du undrer dig over?

Nej
Jeg har ikke håndværkerne.
Jeg er ejer af rækkehus.
Jeg vil vide, hvor meget det vil koste mig for det materiale, som håndværkeren kommer til at bruge.

N Nazret sagde:
Nej
Jeg har ikke håndværkerne.
Jeg ejer et rækkehus.
Jeg vil vide, hvor meget det skal koste mig for de materialer, som håndværkeren vil bruge.
Det er totalt umuligt at svare på, når du ikke giver mere information.

Er det altså 1 køkken og 2 badeværelser, der er blevet renoveret, og du har selv købt hvidevarer og fliser samt klinker. Du undrer dig over, hvor meget de resterende materialer burde koste?

Ja, hvor langt er et stykke snor?

Jeg har renoveret
2 badeværelser
Køkken
Klinker på køkkengulvet
Hvidmalet alle vægge
Gipsloft i stueetagen
Et lille opbevaringsrum
Parketgulv i alle soveværelser og opholdsstue
En lille loft
Udskiftet alle 7 døre
Jeg købte selv hvidevarer, køkkenet, mosaik, klinker, fliser
Jeg vil vide, hvad det koster cirka for resten af materialerne, som håndværkeren bruger?
Jeg har udskiftet el i hele huset, jeg betalte separat for elarbejde og materialer.

Bademøbler købte jeg også selv

Du vil altså renovere køkken og badeværelse og undrer dig over, hvor meget mere materiale håndværkerne vil købe ind udover det, du allerede har købt? Den eneste måde at få svar på det er at bede håndværkerne om et tilbud.

For lidt oplysninger.

Ved badeværelsesrenoveringen:

Hvor stort et areal er det? Materiale til vådrumssikring, fliseklæber osv. koster 3 - 500 per kvm gulv og væg. Det kan nok også være dyrere.
Derefter afhænger meget af, hvor meget flydespartel du har brug for på gulvet. Jeg tror, at en grov retningspris er 50 - 75 kr per mm tykkelse og per kvm. Regn med 15 - 20 mm tykkelse.

Hvor meget VVS? Regn lidt groft med 1000 - 1500 kr per ting, der skal vandtilsluttes for rør og koblinger osv. Dertil kommer Fordelerskab til 3 - 5000. Nogle tusindlapper for afløbsrør.

Skal der være gulvvarme? 3 - 10 000 afhængig af gulvarealet.

Hvordan er det med el? Regn med ca. 100 - 300 for ledninger, elrør og dåser per "ting", altså til lampe, stikkontakt, afbryder osv. Hvis du ikke har jordfejlafbryder i forvejen, så regn med måske 1000 kr for en jordfejlafbryder. Derefter må du regne med ca. 2 - 300 per stikkontakt og afbryder for selve stikkontakten/afbryderen.

Du har brug for gips og krydsfiner til væggene, måske 200/kvm, gulvspånplade typisk 50/kvm. Derefter kan der være behov for nogle forstærkninger af gulvbjælker osv., ikke så dyrt i materiale.

Køkkenet, lignende priser for VVS, men du har nok ikke brug for en fordelingsboks. Lignende stykkpriser for el. Ofte ikke så store indgreb i vægge og gulv.

Måske nye døre til badeværelserne?

De priser, jeg gætter på, er meget groft tilhugget og bygger delvis på egen erfaring med renovering for cirka 10 år siden. Så tag det for, hvad det er værd.

Hvis du vil have en mere korrekt prisvurdering, så kig på monteringsanvisninger for et vådrumssikringssystem, og hvilke produkter der indgår i systemet, så fremgår det også, hvilken forbrug af (dyr) lim osv. Og kig på, hvad de produkter koster. Husk, at tætningsdetaljer som hjørnevinkler, manchetter rundt om rør osv., ofte kan koste omkring 25% af den samlede pris.

Også på rørsiden kan du finde anvisninger fra fx LK om, hvilke dele der indgår i en installation.

Hvis du finder priser fra en webshop, så regn med, at materialer du køber via en håndværker bliver væsentligt dyrere, på el og VVS bør du regne med 300 - 700% dyrere, på enkelte ting kan det være mere end 1000% ekstra.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.