Overvejer at renovere vores fyrretræstrappe med massive egetræsplanker som trin.
Tanken er, at jeg vil have grove 2 tommer egetræsplanker med den usavede kant tilbage.
Skal jeg få fat i planker, der er snedkertørre?
Hvad sker der, hvis fugtindholdet er for højt?

Hvis de er meget fugtige, og du sætter dem ind, kan de sprække. Ellers vrider de sig bare lidt.
Medmindre du fastgør dem i både for- og bagkant, for så sprækker de under alle omstændigheder.

Vognstykkerne er udfræset der, hvor trinene sidder.
Vil der opstå for meget spænding i trappetrinene? De vil jo ikke kunne bevæge sig noget.

Mener du, at du vil have okantet (dvs. bare gennemskåret) egeplank? På eg bruger man normalt kun kernen, som er den større del. På okantet træ sidder splinten tilbage. Den er ikke særlig smuk og har heller ikke de samme egenskaber som kernetræet. Ikke mindst når det gælder eg, vil jeg fraråde det.

• Synes
Immobil
  • Laddar…
Byggede trappen med ask trin. Men nu er spørgsmålet, om man burde bruge hårdvoksolie eller lak på trinene?

• Trappeopbygning med asketrin, indendørs, med overvejelser om brug af hårdvoksolie eller lakering.
J
Flot! Hvordan fik du trinene i de udfræsede spor? Kunne du løsne højre side? Bare nysgerrig ...

J Jocke Best sagde:
Flot! Hvordan fik du trinene i de fræsede spor? Kunne du løsne den højre side? Bare nysgerrig ...
Jeg tog hele trappen ned, og så var trinene sømmet fast. Tog en donkraft og pressede vangerne fra hinanden. Så var det bare at fræse, så de nye passede.

• Synes
Jocke Best
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.