Findes der nogen her med viden inden for mur & puds? Jeg har en skorsten, der skal renoveres. Skorstenen er muret med gammel stortegel med 4 kanaler. Skillevæggene er også af stortegel og murede med teglet liggende på den smalle langside. Skorstenen er også pudset med moderne puds. Skorstenen skal nu repareres på den enkleste og hurtigste måde for at klare vinteren, er tanken.

Fejlene er:
-Skillevægge har løsnet sig 2-3 rækker ned.
-Pudset er meget dårligt og har løsnet sig meget.
-Pladen rundt om skorstenen er færdig.

Hvordan fikse skillevægge på bedste måde?
-Hvilke teglsten skal jeg købe?
-Hvilket mørtel skal jeg anvende?
-Hvad skal jeg grunde med, der bider på det gamle?
-Skal man forstærke skillevæggene med noget metalkryds eller lignende, da de ikke er murede i forbandt?

Hvordan fikse ny puds?
-Hønsetråd eller pudstråd. Hvordan fastgøre det?
-Grunding på det gamle?
-Hvilket mørtel?
-Nogle tips ved arbejdstemperatur 5-10 plusgrader?

Jeg ville være taknemmelig for svar.

Claes Sörmland
Køb stortegel i samme dimension som du har. Byggevarehandelen, der sælger til murere og kakkelovnsmagere, har eller kan bestille hjem. I mit område er det Optimera, der har dette på lager, men det kan variere fra sted til sted, hvor murerne handler.

Brug samme mørtel som før. Hvis det er en gammel skorsten (før 50/60-erne), skal der anvendes hydraulisk kalkmørtel. Både til puds og til at mure. Det klistrer godt til tegl og er let at mure med, lidt mere klistret end senere cementbaserede mørtler.

Jeg tror ikke, du behøver at forstærke skillevæggene.

Puds med pudsenet i glasfiber. Igen hydraulisk kalkmørtel, hvis det er en ældre skorsten. Ellers almindelig pudsmørtel.

Det er lidt sent at pudse med kalkmørtel nu, da vinteren nærmer sig. Kalkmørtlen bør helst have tid til at karbonatisere over sommeren, inden frost og regn kommer.

Skal den bare klare vinteren og så rives? Lad være med at bekymre dig om pudset, det holder en vinter under alle omstændigheder.

Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Køb stortegel i samme dimension som du har. Byggemarkedet som sælger til murere og kakkelovnsproducenter har eller kan hjemtage. I mine områder er det Optimera, der har dette på lager, men det varierer sikkert mellem byer, hvor murerne handler.

Brug samme mørtel som før. Er det en gammel skorsten (før 50/60-tallet) så er det hydraulisk kalkmørtel, der gælder. Både som puds og til at mure med. Det klæber godt på tegl og er let at mure med, lidt mere klæbrigt end senere cementbaserede mørtler.

Puds med pudsevæv i glasfiber. Igen hydraulisk kalkmørtel, hvis det er en ældre skorsten. Ellers almindelig pudsemørtel.

Det er lidt sent at pudse med kalkmørtel nu, eftersom vinteren ligger så tæt på. Kalkmørtlen skal helst have tid til at karbonatisere over sommeren, inden frost og regn kommer.
154009"]Køb stortegel i samme dimension som du har. Byggemarkedet som sælger til murere og kakkelovnsproducenter har eller kan hjemtage. I mine områder er det Optimera, der har dette på lager, men det varierer sikkert mellem byer, hvor murerne handler.

Brug samme mørtel som før. Er det en gammel skorsten (før 50/60-tallet) så er det hydraulisk kalkmørtel, der gælder. Både som puds og til at mure med. Det klæber godt på tegl og er let at mure med, lidt mere klæbrigt end senere cementbaserede mørtler.

Puds med pudsevæv i glasfiber. Igen hydraulisk kalkmørtel, hvis det er en ældre skorsten. Ellers almindelig pudsemørtel.

Det er lidt sent at pudse med kalkmørtel nu, eftersom vinteren ligger så tæt på. Kalkmørtlen skal helst have tid til at karbonatisere over sommeren, inden frost og regn kommer.[/QUOTE]

Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Køb stortegel i samme dimension som du har. Byggemarkedet som sælger til murere og kakkelovnsproducenter har eller kan hjemtage. I mine områder er det Optimera, der har dette på lager, men det varierer sikkert mellem byer, hvor murerne handler.

Det er lidt sent at pudse med kalkmørtel nu, eftersom vinteren ligger så tæt på. Kalkmørtlen skal helst have tid til at karbonatisere over sommeren, inden frost og regn kommer.
Tak for svar! Jeg bruger nok en mere moderne mørtel så. Tanken er at rive skorstenen ned inden for et par år og mure den op igen.
Planen er at få den godkendt og tæt, så den kan bruges en vinter eller to.
Hvad skal jeg grunde med? De gamle sten er nok ret tilstoppede af sod og alger m.m.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.