Samtidig har den siddet sådan siden ~1999, hvad jeg kan huske. Jeg skal se, om jeg når det, inden stilladset skal ned. Jeg ville jo ikke sjuske, så det bliver værre, for så er det umuligt at komme op på taget igen.
Jeg placerede alle teglstenene lige akkurat, ret trist og tidskrævende at blive ved frem og tilbage, især når man har højdeskræk, måske man skulle sætte op tagtrin, så man har noget at klatre på, som er uafhængigt af regn.
Sådan her ser det ud på den anden side af kvistene i øvrigt ...
Så hvis jeg kan komme op igen, er dette rimeligt? Flyt pladen lidt til højre så den rækker til, form den om, og læg den over vindskivepladen, skru den ned. Flummig skitse:
Noget andet jeg tænkte på er, at der er meget lidt at sømme vindskiven i. Både den tidligere opsætning og den jeg lavede går gennem trekantslisten og punkterer pappen. Men der er ikke andet at sømme i som jeg ser det.
Det du kan gøre for at undgå at spigre igennem pappen, hvis spigrene er for lange, er at skråspigre. Dvs. spigre skråt langs tagets hældning. Det bliver et helvede at rive senere, hvis skråspigringen sker i forskellige retninger. Men stærkere end det bliver det ikke. Ellers skal du bruge kortere spigre. Den del af spigren, der går forbi emnet, er under alle omstændigheder helt unødvendig og i stedet skadelig.
Ellers er det fint at flytte blyet lidt. Men tag handsker på, når du håndterer det.
Desuden kan du med fordel, hvis det ikke allerede er gjort, efterlade en sprække på et par cm mellem vindskive og tegl, så træet ikke ligger og suger fugten.
Desværre har jeg allerede sat vindskederne op, men det blev i hvert fald ikke værre end de såkaldte snedkere, der byggede huset engang.
Jeg kan sige så meget, at der absolut er spor af lækage forårsaget af den dårligt tilpassede blyplade, så det nu, da jeg flyttede mig opad og fjernede lidt teglsten ovenpå kvisten. Det skal selvfølgelig fikses, men nåede ikke det i dag heller.
Noget andet, jeg opdagede, var omfanget, hvormed småfugle havde bygget rede under teglstenene gennem årene. Det blev en hel spand, men nu er der rent og ryddet med løvblæseren. Et advarende eksempel (endnu et).
Kan fuglebånd passe her? Det virker lidt uklart, hvilken retning båndene skal vinkles mod.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.