Hej,

Jeg tænkte endelig at stille stillads op og tage fat på fronten af huset. Spørgsmålet er nu, hvordan man kan få det i orden, så man helst slipper for at gå derop mere i sin levetid. Sådan ser det ud lige nu. Eftersom det er en kvist, er hældningen ikke så god, men det fremgår ikke rigtig på billederne ser jeg nu. Billede #1 giver et skøn over vinklen.

Billede af en tagrende med rådne træpaneler og afskallet maling, der viser behovet for renovering og forbedret tagafvanding. Billedet viser en hvid tagrende og en vindskede med tegn på slid og skader. Tagrenden er delvist dækket af mos, og vindskeden har skallede malerpletter. Tagrende og nedløbsrør på et hus med skadet træværk. Synlig mos på tagrenden og nedbrydning af træ under. Nærbillede af tagrende med synlige skader og fugt. Grøn algevækst ses på overfladen, og træet ved siden af er rådnet og beskadiget.

Hvis vi antager, at renden har den rigtige hældning og så videre, hvad mere kan man gøre for at få et mere langsigtet holdbart system? OBS det skal kunne gøres selv uden at tage hjælp fra fx en blikkenslager.

* Forlænge vindskedeblikken, så afvandingen bliver bedre?
* Afkorte renden nogle cm i længden, så der bliver mere afstand til vindskeden?
* Efter udskiftning af vindskede, bruge farmskrue i stedet for metalspiger (som desværre holder al metal fast i dag)?
* Sætte en vindskede op i et andet materiale, fx fibercement eller PVC? Det burde vel kunne gøres uden byggetilladelse? Det er vel kun nødvendigt, hvis man skifter materiale på fx hele facaden?

Udskiftning af materiale er muligvis overkurs, det som ses på billederne har siddet siden '99, med undtagelse af vinklerne, som blev skiftet for måske 8 år siden. Jeg tror heller ikke, at noget af træet er blevet malet korrekt, dvs. grundet i henhold til anbefalingerne og ladet endetræet absorbere ordentligt. Så det kan måske nå langt bare med godt forarbejde. Men man vil jo gerne få det så godt som muligt.

Forlænge vindskivepladen er formentlig tilstrækkeligt, så vandet ikke løber ned på vindskiven.

• Synes
bjornhallberg
  • Laddar…
Jeg havde kortet af vindskiven og vindskivepladen lidt. Nu har det jo dryppet direkte mod endetræet ser det ud til.

Ohchips Ohchips sagde:
Jeg ville have kortet vindskiven og vindskivepladen lidt. Nu ser det jo ud til at det har dryppet direkte mod endetræet.
pladen skal stikke ud mindst 20mm

• Synes
bjornhallberg
  • Laddar…
Semiproffset Thiger sagde:
plåten skal stikke ud mindst 20mm
Absolut. Men jeg ville have skåret vindskiven, så den ikke dækker rendegavlen og derefter skåret pladen noget også. Smagssag, men synes det er flottere.

• Synes
Semiproffset
  • Laddar…
Ohchips Ohchips sagde:
Absolut. Men jeg ville have skåret vindskeden, så den ikke dækker rendegevlen, og derefter måske også skåret lidt i pladen. Smagssag, men synes det er pænere.
ja det er nok et spørgsmål om smag og behag. Jeg synes det er pænere, når renden er dækket. Så kunne man måske have skåret renden 20mm i hver ende, så der bliver lidt afstand til vindskeden.

Sæt de nye vindskeder med enderne ned i et kar med linolie natten over, så de bliver mættet ordentligt og mal så med oliemaling.

• Synes
bjornhallberg og 1 anden
  • Laddar…
Gode tips! Jeg satser nok på både seler og livrem da og både lader pladen hænge over lidt mere (selvom det måske ikke er så pænt) samt afkorte tagrenden lidt så den kommer væk fra træet.

Jeg er som sagt overbevist om, at den gamle maling blev lavet på mest mulig klodset vis (ingen rigtig grundmaling osv.) så det kan kun blive bedre.

• Synes
Semiproffset
  • Laddar…
Jeg mistænker, at du har et papptag, da hældningen ser ud til at være sparsom. Og hvis du kapper tagrenden af, må du håbe, at fodpladen, der går ned i tagrenden, har en afleder, som også tager sig af vandet. Ellers vender problemet tilbage. Hvis det nu ikke allerede er sådan, at der ikke findes nogen afleder, hvilket jeg mistænker på grund af råddet.

Jeg vil kigge nærmere, når jeg kommer op, hvordan vandet løber. Men der er også tagplader på kvisten. Har ingen ordentlig billede liggende, så jeg hentede et gadebillede fra en netservice.

Takkupa med tre fönster och takpannor, sett från en gatubildstjänst.

Senest redigeret:
Sådan ser det ud på venstre side af kuppelen iaf. Jeg synes vindskiven er angrebet højere oppe, end jeg troede. De sidste to søm på pladen sad løst, men jeg ved ikke, om det er årsagen eller en konsekvens af råd. Den nye vindskivebræt vil def være behandlet på begge sider. Nogle andre tips?

Røde tagsten med mos og tegn på fugt. Hvid vindskive til højre forbundet med løse søm. Potentiel rådskade. Rustrød tag med løs plade, mos og udsatte søm, viser mulig rådeskade på vindskive. Rødt tegltag med synlig angreb på vindskiven og løse søm i tagpladen, der antyder fugtskader og behov for reparation. Rødt tegltag med angrebne og løse plader, visende tegn på råd i brættet nedenunder. Rådnet vindskivebræt ved siden af en metalplade, placeret på græs ved en busk.

Er det dumsnolt at genbruge de gamle vindskiveplader? De blev lidt grimme, da de blev taget ned, men jeg skyder skylden på sømmene. Rigtig dårlig produkt, små hoveder, umulige at trække ud, svære at bore ud. Nye skruer håber jeg vil fungere bedre.

Gamle vindskiveplader med boret huller og en række små skruer ligger på jorden, viser tegn på tidens slid og planlagt udskiftning. Rådne gamle søm og nye, blanke skruer til tagplader og vindski på en metaloverflade.

Så finder jeg ikke samme profil på vindskiveplade i handelen i dag og har kun reserveplader hjemme, så det dækker halvdelen af det nedtagne. Så enten skifter jeg de værst beskadigede, eller så skal jeg afsted og købe 10m plade i morgen, før regnen slår til.

Blystykket burde ligge over pladen, men ellers burde det ikke være nogen problemer, hvis du kan leve med udseendet...

Hvis de er i god stand, så kan du absolut genbruge dem. Brug vindskiveskruv og skru ikke for hårdt. Gummiet skal bare presses lidt.

Ok! Så kører jeg og genbruger de bedste af de gamle plader. Skal tjekke om blystykket kan ordnes til bedre!

• Synes
Ohchips
  • Laddar…
bjornhallberg bjornhallberg sagde:
Ok! Da kører jeg og genbruger de bedste af de gamle plader. Skal se om blystykket kan ordnes bedre!
Ja således leder den vand ind under tagstenene

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.