Hej alle sammen! Vi har købt et hus fra slutningen af tresserne med en helt uindrettet underetage. Vi havde tænkt os at renovere selv, men vi er nybegyndere på dette. Det bliver en så enkel renovering som muligt. Ingen vand, vådrum osv. Bare et gæsteværelse, en opholdsstue og et stort klædeskab. Væggene er af dette materiale, (se billedet) hvordan gør man med disse? Hvordan går man ellers til værks? Tager imod alle råd og erfaringer. Er der nogen, der har lavet lignende projekter? Omtrentlig pris? Underetagen er på 85 kvm. Tak på forhånd.

• Væg af presset træbeton i suteræningsplan til renovering.
L
Heraklit er skidt, det går ikke at fæstne noget i det, men det er fremragende at pudse på, derefter afhænger det af, hvordan drænering og anden fugt, der kan være, er. Heraklitten er vel måske 50 eller 100 tyk, det kræver lange skruer for at få plader op, eller bygge ud med reglar, samme der med fugt.

Hej og tak for dit svar!
Der er ingen fugt overhovedet dernede, meget tørt.
Så det er bare at pudse direkte på væggene?

L
Det går udmærket at pudse heraklit og er nok det eneste, der er relevant for den slags s.k. isolering på den tid. Et kalkmørtel er passende, med lidt slamning først, så det bider bedre.

Ah toppen! Tusinde tak for din hjælp :)

Har ligesådan i min kælder og overvejer at sætte vådrumsplader (jackon) på Herakliten, da den er så smuldrende, at den bliver meget svær at pudse på. Desuden ville det kræve...
Kan det blive et problem med det? Typisk at der samles fugt i Herakliten mellem pladen og betonvæggen? Man kan jo resonere som, at det bliver en uventileret luftspalte. Dog er der jo kun uorganisk materiale, som ikke kan rådne eller mugne. Hvad bliver forskellen i funktion mellem at pudse med mørtel og at sætte en plade op?

I mit tilfælde skal det blive et badeværelse.

For øvrigt troede jeg, det hed Træullit.

L
F Fred vom Jupiter sagde:
Har det samme i min kælder og overvejer at sætte vådrumsplader (jackon) på Herakliten, fordi den er så smuldrende, at den bliver meget svær at pudse på. Desuden ville det kræve
Kan det blive et problem med det? Typ at der samles fugt i Herakliten mellem pladen og betonvæggen? Man kan jo resonere som, at det bliver et uventileret luftspalte. Imidlertid er der kun uorganisk materiale, som ikke kan rådne eller mugne. Hvad bliver forskellen i funktion mellem at pudse med mørtel og at sætte en plade op?

I mit tilfælde skal det blive et badeværelse.

For øvrigt troede jeg, det hed Træullit.
Kært barn har mange navne, bare vi ved, hvad det er. Det med at sætte plader på og lave et vådrum indebærer absolut en tætning mod væggen. Hvis der er en form for fugt i væggen, behøver det ikke være meget, så bygger det op med årene, så fugten vil ikke fordampe ind mod rummet. Det eneste, der så findes at gøre, er en luftspalte mellem træullit og den nye væg, som er åben nede og oppe.
Det kan være, at det er tørt, men det er meget svært at mærke. Er væggen mod ydersiden og mod den friske luft, går det godt at sætte plader, der er fugtbestandige, fx minerit, som er cementbaseret.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.