Efter en omfattende vandskade røg både gulv, spånplade og frigolit i dele af stueplan. Ovenpå betonpladen lå 3cm vand! Nu er alt revet bort og til en vis grad tørret. Dræningen er fra 2007 og efter en mekanisk affugter har været i gang i næsten 3 måneder, har ydervægge tørret ordentligt, men betonpladen er stadig våd (RF højere end 85%). Før nedrivningen lå der gulvvarme og på væggene har der været træregler med dobbelte lag gipsplader. Det var jo ikke godt, da det har mugnet en del givet at det er og vil forblive et så fugtigt miljø. Nu har forsikringsselskabet sendt fugttekniker som mener, at det ikke er nogen mening i at forsøge at tørre betonpladen, og at det er nok at ydervægge tørrer ordentligt for at genskabe. Forsikringsselskabet vil have, at jeg betaler et Nivellsystem, altså regler med skruejusterede plastikfødder som man skruer ned i betonen så der ikke sidder noget organisk materiale mod betonpladen. Derefter hænger man isolering mellem oprejsningen og derefter lægges der spånplade ovenpå reglerne. Men hvad jeg er bekymret for er, at betonpladen sandsynligvis er blevet våd jævnt over hele stueplan, altså områder som forsikringen ikke har revet op. Der er jo risiko for, at det bliver fugtskadet med tiden, hvis man ikke tørrer det ordentligt ud? Er der noget andet jeg bør gøre? Vil gerne have isoleringen tilbage på ydervæggene, men er det for risikabelt givet at betonpladen er fortsat våd? Er der noget jeg kan gøre for at holde vægge og pladen tør på lang sigt?

• Billede af en murstensvæg med træstiver og vindue ovenfor. Træværket er eksponeret og uden isolering, viser stadium af renoveringsprojekt.
  • Væg med eksponerede gasbetonblokke og træreglar i en kælder efter vandskade. Gulvet er tørt, og en ledning ses på gulvet.
  • Væg i kælder med synlige mursten og træregler efter fjernelse af beskadigede materialer efter en vandskade, gulvet er afdækket.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.