Hej,
Bor i en etplansvilla med kælder bygget i 1946 og et areal på ca. 70+70 kvm.
Vi har inden for de nærmeste måneder tænkt at gå i gang med at renovere kælderen for at få flere rum at bruge. Men lidt overvejelser dukker op.
Hvis man skal ændre i vægge, hvordan ved man så hvilke der kan være bærende?
Er det mure nye vægge i kælderen der gælder, eller kan man bygge med en trækonstruktion?
Har læst om gips etc. mod ydervæg, så det har jeg styr på.
Så overvejer jeg gulvet, er det værd at brække det gamle gulv op for at isolere og eventuelt lægge gulvvarme?
Hvad kan sådan et projekt koste cirka, uden gulvvarmen. Hvad fylder man med, og hvor meget bygger det i højden, tror du?

I som har renoveret, kom gerne med gode tips, ideer og meget gerne billeder som inspiration, så man får taget sig sammen og går i gang en gang.

Tak på forhånd.

MVH

Jonas

AnneFi
Vi har et hus fra 43 på 76 kvm + 76 kvm kælder.
For os betyder det køkken, dagligstue, soveværelse samt toilet på stueetagen.
Vi har vaskerum, badeværelse, fyrrum og kommende computer/spillerum.
Er ikke direkte ekspert på bærende vægge, men hos os er de gennemgående. Altså væggene går fra kælder op på stueplan. Næsten alle vores vægge altså :)
Vi har valgt at have så lidt organisk materiale i kælderen som muligt og har derfor brugt stålregler og Mineritskiver der, hvor vi har haft behov for at regele noget op.
Vores vægge er pudsede. Meget flot.

Er kælderen muret fra begyndelsen bør det nok forblive muret. Trækonstruktioner i gamle kældre er ikke en god idé. Hvorvidt det er værd at bryde gulvene op og lægge gulvvarme er svært at besvare. Det indebærer meget arbejde, så enten er det dyrt, eller også skal man arbejde hårdt selv.
Man bør hakke sig ned næsten en halv meter og derefter lave et kapillarbrydende lag i form af grus. Man skal nok have fiberdug nederst. Dette for at fugten ikke skal trække op mod de nye varme gulve. Så isolerer man med celleplast mindst 30 cm. Efter det støber man ny beton med gulvvarmen i. Slange hvis man har vandbaseret eller elslanger hvis man vil have elvarme. Huset vil få god varmekomfort hvis man laver hele kælderen.
Jeg synes ikke, man skal isolere kælderen indefra. Det er meget bedre at gøre det udefra med Isodrän eller tilsvarende.
Der findes en del tråde her på forummet med billeder, hvis du søger lidt på kælderrenovering eller lignende.
Giv den gas!

Senest redigeret:
Hvilke vægge der er bærende er svært at sige uden at have set en tegning. Mit eget hus (-43) er ret aflangt (ca. 6,5 x 10,5 m) og der er det en tydelig "hjertemur" som deler kælderen, midt på langs. Der er så en tilsvarende hjertemur ovenpå i boligdelen, så i mit tilfælde er det enkelt - rør ikke den langsgående hjertemur, alt andet kan jeg i princippet rive, hvis jeg vil.
Jeg har derimod en bekendt, der bor i et næsten kvadratisk hus, og der er kælderen "kvadreret" så at sige; skorsten centralt og derefter bærende vægge i hver verdensretning, der deler kælderen op i fire hoveddele.

- Enig med alle ovenstående om at undgå organisk materiale i kælderen.

- Hvis du har brug for at drænere om, så benyt lejligheden til at isolere kælderen udefra.

- Tjek hvilken tilstand vand- og afløbsledningerne er i. Hvis du alligevel skal bryde kældergulvet op for at skifte stammer, så overvej at bryde hele gulvet op og isolere og lægge gulvvarme samtidig (eller omvendt; hvis du alligevel tænker på at bryde gulvet op, så benyt lejligheden til at skifte stammerne!)

- At grave kælderen ud er ikke særlig kompliceret, men det kræver kræfter og tid. Lej eller køb en god borehammer. Det værste synes jeg er at få alle masserne ud, at slæbe dem op ad trapper anbefales ikke, men det er muligt at leje transportbånd og få dem ud gennem kældervinduer eller lignende. Jeg havde heldigvis en kælderdør direkte ud, så det var bare at køre trillebør. Men det bliver mange ture!
Det er selvfølgelig også muligt at købe arbejdskraften; eftersom det er arbejdsintensivt så bliver det effektivt at udnytte håndværkerfradraget.

Omkostninger er svært at svare på, jeg har som du måske forstår gjort det meste af arbejdet selv; har skåret ca. 40 kvm af kældergulvet (i alt gravet ud ca. 35 cm), skiftet alle afløb, lagt fiberdug, makadam, radonsugeslange, cellplastisolering, støbt nyt gulv med vandbåren gulvvarme og lagt klinker. De dyreste poster var gulvvarmen (ca. 15.000) og klinkerne (ca. 25.000). Det eneste jeg har hyret eksperter til, var tilslutning og trykprøvning af gulvvarmesystemet samt betonpumpning til gulvet.

Det kan betale sig? Afhænger af, hvordan du regner. Ja, det er bestemt værd at bryde kældergulvet op og lægge gulvvarme, som jeg ser det. Vi har lagt vandbåren i cirka halvdelen af kælderen, hvor vi bor og bader. Men jeg tænker komfortmæssigt, økonomisk er det mere tvivlsomt, det koster nok mere end bare at betale for varmen som i dag.

I en kælder som den du beskriver, ville jeg aldrig bruge træ eller andre organiske materialer. Der findes alternativer, så der er ingen grund til at tage chancer med det.

Vi skiftede også V/A, da vi alligevel var i gang med at bryde op og køre betonklumper væk, møgsparbejde men det var værd indsatsen, når det først var klaret. Jeg har ikke helt styr på omkostningerne, men vi gør altid så meget som muligt selv, så VED man, at det er gjort ordentligt, og det bliver billigere, selv efter håndværkerfradraget.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.