3,448 læst ·
6 svar
3k læst
6 svar
Renoverer kælderen, tips til hvad man kan gøre med loftet
Hej,
Jeg er i gang med at renovere et værelse i kælderen, hvor der skal være vaskerum samt en brusekabine. Jeg har ikke de store krav, men det er jo stadig sjovt, hvis det bliver flot, når man alligevel er i gang
Jeg overvejer lidt med loftet, i dag er der træpanel, typisk ru brædder med lidt sprækker. Jeg kunne leve med panelet og bare male det igen (er hvidmalet), men det kedelige er, at der falder savsmuld ned gennem sprækkerne, hvilket virker lidt trist, hvis man nu skal gøre rummet i stand. Der er også mange rør ophængt i loftet, så det er lidt svært at komme til at gøre noget godt, men jeg har nogle overvejelser, som jeg håber at få lidt synspunkter og forslag på:
Den nuværende lofthøjde er ca. 215, hvilket jeg ikke vil reducere for meget ved at bygge loftet nedad.
1. Lade det være som det er, male og forsøge at tætne de værste sprækker, hvor der falder mest skidt ned, med fugemasse. (Bør jo være den nemmeste løsning...)
2. Beklæde loftet med en plade, gerne med lav byggehøjde. Kan man f.eks. sætte 13 mm gipsplader i loftet? Forslag til andre lette plader, nogle vinkler og udskæringer til varmerør osv.
3. Kunne man rive hele loftet ned og erstatte savsmuldet med en ny isolering og derefter bygge det op igen, eller er det et uoverkommeligt arbejde? Vi taler måske omkring 20 kvm.
Taknemmelig for jeres kloge indlæg som altid!
Jeg er i gang med at renovere et værelse i kælderen, hvor der skal være vaskerum samt en brusekabine. Jeg har ikke de store krav, men det er jo stadig sjovt, hvis det bliver flot, når man alligevel er i gang
Jeg overvejer lidt med loftet, i dag er der træpanel, typisk ru brædder med lidt sprækker. Jeg kunne leve med panelet og bare male det igen (er hvidmalet), men det kedelige er, at der falder savsmuld ned gennem sprækkerne, hvilket virker lidt trist, hvis man nu skal gøre rummet i stand. Der er også mange rør ophængt i loftet, så det er lidt svært at komme til at gøre noget godt, men jeg har nogle overvejelser, som jeg håber at få lidt synspunkter og forslag på:
Den nuværende lofthøjde er ca. 215, hvilket jeg ikke vil reducere for meget ved at bygge loftet nedad.
1. Lade det være som det er, male og forsøge at tætne de værste sprækker, hvor der falder mest skidt ned, med fugemasse. (Bør jo være den nemmeste løsning...)
2. Beklæde loftet med en plade, gerne med lav byggehøjde. Kan man f.eks. sætte 13 mm gipsplader i loftet? Forslag til andre lette plader, nogle vinkler og udskæringer til varmerør osv.
3. Kunne man rive hele loftet ned og erstatte savsmuldet med en ny isolering og derefter bygge det op igen, eller er det et uoverkommeligt arbejde? Vi taler måske omkring 20 kvm.
Taknemmelig for jeres kloge indlæg som altid!
Det lyder som om almindelige gipsplader ville være det enkleste og bedste. Sørg for, at plader, der møder hinanden, skrues i samme stykke råspont for at forhindre revnedannelse. Brug plader med forsænkede kanter rundt om og armer med papirsstrimler.
Findes "färdigmålat" loft fx hos hornbach
Og fungerer lidt som klikgulv
Pladerne er, hvis jeg husker rigtigt, 60x120 og er dækket med hvid plastdug.
Ser rigtig godt ud, når det er færdigt, og det går hurtigt at montere også.
Valgte sådan noget til hele stueetagen.
Og fungerer lidt som klikgulv
Pladerne er, hvis jeg husker rigtigt, 60x120 og er dækket med hvid plastdug.
Ser rigtig godt ud, når det er færdigt, og det går hurtigt at montere også.
Valgte sådan noget til hele stueetagen.
Tak for tipset, jeg vil også se på det, jeg tænker bare på, hvordan det fungerer at lave udsnit til rør mv. i sådan nogle plader?D09 sagde:
Gg hjklpååååh cgh h fy yu oppå det ikiçzrt det u s s yýu i i en time bbnj,zzzLukasl sagde:Hej,
Er i gang med at renovere et rum i kælderen, hvor det skal blive vaskerum samt en brusekabine. Har ingen store krav, men det er jo alligevel sjovt, hvis det bliver pænt, når man nu er i gang
Overvejer lidt omkring loftet, i dag er der træpanel, typen råspont med lidt sprækker. Jeg kunne leve med panelet og bare male det igen (det er hvidmalet), men det kedelige er, at der falder savsmuld ned i sprækkerne, hvilket føles lidt sørgeligt, når man nu skal ordne rummet. Der er også mange rør ophængt i loftet, så det er lidt svært at komme til at lave noget godt, men har nogle overvejelser, som jeg håber at få lidt synspunkter og forslag på:
Dagens lofthøjde er ca. 215, hvilket jeg ikke vil mindske for meget ved at bygge loftet indad.
1. Lad det være som det er, mal og forsøg at tætne de værste sprækker, hvor der falder mest skidt ned med fugemasse. (Bør jo være den enkleste løsning...)
2. Beklæd loftet med en plade, gerne med lav byggehøjde. Kan man f.eks. sætte 13 mm gipsplader i loftet? Forslag til andre letbearbejdede plader, nogle vinkler og udskæringer for varmerør osv.
3. Kunne man rive hele loftet ned og erstatte savsmuldet med en ny isolering og derefter bygge det op igen, eller er det en uoverkommelig opgave? Vi taler måske omkring 20 kvm.
Taknemmelig for Jeres kloge indlæg som vanligt!![]()
Klik her for at svare