Hej!

Slår ud et gammelt skur og madkælder i kælderen.

Huset er bygget i 1942, og jeg har ingen oplysninger om det er dræneret desværre, og jeg vil komme så billigt som muligt på grund af boligrenter og alt.

Vi vil gerne have en jævn, glat væg af beton med hvid silikatmaling.

Hvis man ser bort fra dræning, hvad ville næste skridt være?

Al hjælp værdsættes!

Mvh Sebastian

• Slidt kælderrum med delvist fjernet vægudsmykning, afskallet puds og fliselagt gulv. Træramme står op ad væggen. Hammer og værktøj på gulvet.
  • Gammelt kælderrum under renovering med træramme og ubehandlede vægge. Et lille vindue, brædder, stige og sort sæk ses i rummet.
Jeg ville have prøvet at banke det puds ned, som er løst nederst, og derefter pudse med kalkmørtel der, hvor det er faldet af. Derefter male med åben maling.

En tommelfingerregel er, at pudsmørtelen ikke skal være hårdere end dem, der sidder der nu.

Edit, helt glat er svært ligesom kældervægge i huse fra senere årstal. Da skal alt puds væk og gøres om. Næsten på tide at få professionelle med erfaring ind.

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
Pudsning er ikke så svært at lære sig, hvis man har lidt tålmodighed, der findes meget på nettet. Så skal pudsen sidde et stykke tid (jeg mener, at det var mindst en måned), før du går videre med silikatbinder og derefter silikatfarve. Jeg har brugt Hornbachs farve med godt resultat, hvis du følger anvisningerne nøje.

Tak for alle tips! Nu har jeg banket ned til grunden. Jeg mistænker, at der har siddet kalkpuds på, den var meget porøs.

Min mavefornemmelse er at bruge kalkpuds og intet med cement i. Det støver djævelsk meget, når jeg børster på det, så det bliver et kæmpearbejde at få det helt rent på væggene.

Hvad anbefaler I?

• Råt murværk med flasset væg, en åben dør til højre og en spand med værktøj på gulvet i et rum under renovering.
  • Væg af mursten, revet ned til grunden, med porøst kalkpuds. Lette åbninger og ujævnheder ses på overfladen.
  • Rå murstensvæg med kalkrester og åbent vindue i et rum under renovering, værktøj og malingforsyninger på gulvet.
Hvorfor ikke male direkte på det der? - Bare et forslag.

Ser godt ud. Du kan tage en stålbørste på vinkelsliberen og gå over væggene. Meget støv. Så start forfra og puds med valgfri mørtel. Hvis du vælger en KC mørtel, kan det blive lidt mere holdbart i længden. Hvis der er gulvafløb, kan det være en god idé at vaske det sidste af med meget vand. Hvis der er fugtpåvirkning, og du ikke orker at beskæftige dig med udvendig isolering og dræning lige nu, kan det blive godt med tyndgrunding med pudsemørtel A og derefter B på det. Hvis det er tørt, som det er, kan det blive godt med A+C. Du kan have brug for net omkring vinduer, hjørner og dør.

Eller påfør kalkpuds på det du har.

Hvad angår maling - silikat bliver sikkert godt, men en kalkmaling eller KC maling kan blive billigere. Og gå hurtigere. Garanteret fugtbestandigt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.