7,240 læst ·
32 svar
7k læst
32 svar
Renovere gulv - Beton vs bjælkelag
Større risiko på hvilken måde så? Varmgrunden er udviklet for at løse/minske risiciene ved krybekældre.Vedspisen sagde:
Traditionel torpargrund findes principielt ikke længere, da ingen fyrer dagligt året rundt i køkkenpanden for at få mad og varmt vand. Huse bygget med torpargrund har de facto krybekælder i dag, med alle de risici det medfører, på grund af det nedsatte varmelækage.
God input. Værd at overveje altså.useless sagde:
Større risiko på hvilken måde da? Varmgrunden er kommet til for at løse/formindske risikoerne med krybekældre. Traditionel torpargrund findes i princippet ikke længere, da ingen fyrer dagligt året rundt i køkkenkomfuret for at få mad og varmt vand. Huse bygget med torpargrund har de facto krybekælder i dag, med alle de risici det indebærer, på grund af det reducerede varmetab.
En begyndelse...
Jeg synes det meste virker helt okay. Der er blevet ordnet visse dele af gulvet for 30 år siden, og det har holdt sig nogenlunde frisk siden da.
Overvejer stærkt at bevare samme konstruktion med lidt forbedringer, det har jo trods alt stået relativt stabilt i godt 100 år (lidt renovering for 30 år siden).
Hvad tror I, lægge plast på jorden, spænde lidt nyt op, blindskiver, ekofiber i rummene, på med gulvskiver og gulv, luftfugter til at ventilere...?
Synspunkter modtages med glæde!
Jeg synes det meste virker helt okay. Der er blevet ordnet visse dele af gulvet for 30 år siden, og det har holdt sig nogenlunde frisk siden da.
Overvejer stærkt at bevare samme konstruktion med lidt forbedringer, det har jo trods alt stået relativt stabilt i godt 100 år (lidt renovering for 30 år siden).
Hvad tror I, lægge plast på jorden, spænde lidt nyt op, blindskiver, ekofiber i rummene, på med gulvskiver og gulv, luftfugter til at ventilere...?
Synspunkter modtages med glæde!
Kan du nå hele overfladen med plast, og kan affugteren dække hele området også, så kan du selvfølgelig køre på det.
Ja, jeg kan plastike hele overfladen, når alt er revet færdigt. Er det almindelig bygplast, der gælder? Og skal der efterlades plads mod soklen (10cm) så vand kan løbe ned?Jonas ”Snabbe” Andersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Plasten behøves kun, hvis man skal bruge affugter, så man ikke affugter hele kloden. Det kan være en god sikring men bør egentlig ikke være nødvendigt. Det man kan se på billederne ser godt ud.
Betongalternativet er ingen quick fix, især ikke hvis det er et større hus med en bærende hjertevæg, der da skal have ny grundlæggelse. Det er absolut ikke noget for amatører.
Betongalternativet er ingen quick fix, især ikke hvis det er et større hus med en bærende hjertevæg, der da skal have ny grundlæggelse. Det er absolut ikke noget for amatører.
Tak for tippet angående plasten, så det er mao ikke nødvendigt med plast øht. hvis man ikke bruger affugter, det var ny viden for mig.J justusandersson sagde:Plasten behøves kun, hvis man skal bruge en affugter, så man ikke affugter hele kloden. Det kan være en god sikring, men det er egentlig ikke nødvendigt. Det man kan se på billederne ser godt ud.
Betonalternativet er ingen quick fix, især ikke hvis det er et større hus med en bærende midtervæg, der så skal have ny fundamentering. Det er absolut ikke noget for amatører.
Jeg vil lægge flere billeder op efterhånden, lidt nærbilleder og andet, så andre kan få en opfattelse af, hvordan det kan se ud i deres gulve (og hvordan arbejdet skrider frem
Jeg er meget bange for at bruge plast i huset. Desuden er jeg en glad amatør, der renoverer meget og gerne, så hvis du vil, så begrund gerne valget af plast. For mig, rent spontant, så forbinder jeg plast med fugt.useless sagde:
Men hjælp mig gerne. :=)
I en krybekælder er det almindeligt at man lægger plast på jorden for at reducere optrængningen af jordfugt.
https://www.lfs-web.se/krypgrund.htm
https://www.lfs-web.se/krypgrund.htm
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Fugt i jorden er kapillært bundet fugt i flydende form, dvs vand. Den fugt, der forårsager problemer i krybekældre, er luftbåren vanddamp, som ved afkøling fører til høj relativ luftfugtighed. Problemet med krybekældre er primært et temperaturproblem. Plast på jorden løser ingen væsentlige krybekælderproblemer og flytter fokus til det forkerte område. Det forårsager dog ingen skade.
Skovling af jord blandet med savsmuld fortsætter uformindsket. Har nu brug for tips fra jer om, hvordan jeg så sikrer fundamentet for evigheder fremover efter alt det sved og slid, som dette arbejde har medført. Min tanke er nu at grave ud, så jeg har ca. 60-70 cm mellem jord/bjælkelag. Så ud med jorddug, på med sten, på med betonmåtte. Tænker mig 40-50 cm luftmellemrum mellem måtten og bjælkelaget. Lyder det som en god idé?
Er der noget andet, jeg skal tænke på, som er vigtigt på dette tidspunkt?
Og, hvilken størrelse på gruset?
Tænkte mig rundgrus, ej finmakadam (rigtigt eller forkert?)
Tak på forhånd!
Er der noget andet, jeg skal tænke på, som er vigtigt på dette tidspunkt?
Tænkte mig rundgrus, ej finmakadam (rigtigt eller forkert?)
Tak på forhånd!
Hold da op, hvor du sliderVedspisen sagde:
Skotning af jord blandet med savsmuld fortsætter uformindsket. Har nu brug for tips fra jer om, hvordan jeg så sikrer fundamentet for evigheder fremover efter alt det sved og slid, som dette arbejde har medført. Min tanke er nu at grave ud, så jeg har ca. 60-70cm mellem jord/bjælkelag. Derefter ud med jorddug, på med sten, på med betondæk. Jeg forestiller mig 40-50cm luft mellem dugen og bjælkelaget. Lyder det som en god ide?
Er der noget andet, jeg skal tænke på, som er vigtigt i dette stadie?
Jeg tænkte mig rundgrus, ikke finmakkadam (rigtigt eller forkert?)
Tak på forhånd!
Kig på brugeren "Useless" side. Han laver en lignende renovering af grunden.Vedspisen sagde:
Skovling af jord blandet med savsmuld fortsætter med uformindsket kraft. Har nu brug for tips fra Jer om, hvordan jeg så sikrer grunden for evigheder fremad efter alt sved og slid, som dette arbejde har medført. Min tanke er nu at grave ud, så jeg har ca. 60-70cm mellem jord/bjælkelag. Derefter ud med markdug, på med sten, på med betonmåtte. Jeg forestiller mig 40-50cm luftplads mellem dugen og bjælkelaget. Lyder det som en god idé?
Er der noget andet, jeg skal tænke på, som er vigtigt i denne fase?
Jeg tænkte mig rundgrus, ikke finmakadam (rigtigt eller forkert?)
Tak på forhånd!
Han har kommenteret her ovenfor