At renovere et hus i den stand til acceptabel standard koster mindst lige så meget som at bygge et nyt. Og så har du stadig et hus, som sandsynligvis har en plantegning, der er langt fra optimal.

Regn med 1000 vis af timer, hvis du skal gøre alt selv.......
Stædig og målrettet er et krav......

Hvis man ser bort fra renoveringsomkostninger og muligheden for at få lån, kan man generelt sige, at det er ekstremt usædvanligt i Sverige med servitut for at kunne bo i et hus, uden de almindelige er fx forskellige slags ledninger og veje.

Hvem du vælger skal bo i huset efter du har købt det, bør banken ikke blande sig i, men derimod er det vigtigt at oprette en korrekt lejekontrakt. At bortvise tidligere ejere skal gå godt, så længe du har et godt argument, fx at du skal renovere huset og bo i det selv.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

@ Wilfa

Okay, tak!

Nja, i Østrig f.eks. er det almindeligt. Hvis man eksempelvis overtager et hus fra forældrene, vil de ofte bo der hele livet. Det står også som belastning i "Grundbuch (C-bladet)". I princippet vil banken ikke have sådanne huse som sikkerhed.

Okay. Nja, banken skal i en ekstrem situation have pengene tilbage. De ved i princippet ikke, hvad der gælder i udlandet, derfor er det så godt som umuligt at få belåne en ejendom, der befinder sig i udlandet. Jeg havde diskussioner med banker i Østrig.

Jeg vil jo have samtaler med en bank i Sverige angående mine forestillinger og min situation. Tror det er bedre der. Det er dog sådan, at jeg for nuværende kun starter som lærer (deltid - kan arbejde når jeg vil) i Østrig. Lige nu ingen indkomst i Sverige. Havde tidligere en svensk arbejdsgiver (deltid).

Nysgerrig på, hvad de siger. Ikke den bedste situation ville jeg tro.

Senest redigeret:
Enk Projektet sagde:
Räkna med 1000 tals timer hvis du skal gøre alt selv.......
Stædig og målbevidst er et krav......
Da jeg er bygningsingeniør vil jeg helst gøre alt selv. Jeg vil så prøve mine koncept osv. ... måske behøves det en elektriker, men resten vil jeg gøre selv.

andersmc sagde:
At renovere et hus i den stand til acceptabel standard koster mindst lige så meget som at bygge et nyt. Og så har du alligevel et hus, der sandsynligvis har en planløsning, der er langt fra optimal.
Ja, men man risikerer færre penge, hvis man gør "bid for bid". Jeg vil jo som sagt renovere selv. Gøre arbejdet selv, lave et projekt, samle erfaring, have projekter at vise frem osv.

Jeg har god adgang til billigt byggemateriale og har udført renoveringsarbejder tidligere.
Men jeg vil gerne lære mere om svenske fastigheter. Det er vigtigt.

Ewald sagde:
Ja, men man risikerer færre penge, hvis man gør det "bit for bit". Jeg vil jo som sagt renovere selv.
Det der med at risikere færre penge er jeg ret tvivlsom overfor. Det kan lige så godt være modsat.

Ewald sagde:
Gøre arbejdet selv, lave et projekt, samle erfaringer, have projekter at vise frem osv.
Så er det vel mere passende at bygge et hus fra bunden.

@ andersmc

Ja, det kan være modsat også.

Jeg regner sådan her: Betaler man 50 000 SEK for et hus er det i princippet ikke mange penge - for et hus.
Betaler man f.eks. 300 000 SEK for et hus og låner man måske 250 000 SEK ud (rente: 5 %) så betaler man allerede 12 500 SEK i renter allerede første år.

For min del ville det være interessant:

- Have en adresse i Sverige
- kunne modtage breve osv. på en svensk adresse
- have et lager
- have en overnatningslejlighed (med brusebad!)
- lave et referenceprojekt (renovering f.eks.)

Et andet spørgsmål er jo, om det lykkes at leje huset ud (eller en del af huset) i det område. Alle vil jo bo i storbyer som Göteborg, Jönköping, Kungsbacka, Stockholm osv.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.