Hej!

Ville gerne diskutere, hvad man skal overveje, når man køber og renoverer et renoveringsprojekt.
Hvad gælder f.eks. hvis huset har en gammel facade beklædt med plader, der indeholder asbest. Jeg tror, der findes lovkrav for, hvordan man håndterer det?

Hvad gælder ellers? Er der nogen, der har styr på det?

Lad os tage dette hus som eksempel:

http://www.kronofogden.se/download/18.4531e9b8136989b0f5e800031780/120628_075216.pdf

ja et sådan hus kræver grundig renovering, alt i el, vvs, opvarmning, tag, facade, vinduer, fundament, isolering, skorsten, ventilation, overflader sandsynligvis i alle rum, nye badeværelser/toilet, nyt køkken, osv? sikkert meget jeg har glemt alligevel!
Men hvis man elsker beliggenheden huset har og har tid og penge, så går det da!
Alt byggeaffald skal håndteres efter kommunens bestemmelser, det der er vigtigt med asbest er, at det skal håndteres af mennesker med stor viden inden for området, da man risikerer at få kræft af at indånde støvet.
Læs en masse om renovering før du kaster dig ud i så stort et projekt =)

Med tanke på hvor det der hus ligger, ville jeg have startet med at tjekke rent økonomisk, hvis du køber huset og renoverer det, vil du jo gerne vide, at du har en værdi, der nogenlunde svarer til det, du har betalt for det, hvilket der er en stor risiko for, at du ikke får med det hus.
Det gælder jo også andre objekter, du vil jo ikke sidde i en situation, hvor du vil sælge og gøre et stort tab.

Men det er jo meget svært at sige, hvad der "gælder", men at det skal være økonomisk forsvarligt er vel en god start.

Er i øvrigt enig med Blivande husägare om, at det sandsynligvis er totalrenovering af det der hus, kronkalle sælger jo heller ikke det, fordi ejerne har masser af penge til at vedligeholde det.

Senest redigeret:
Hej!

Okej, tak :-).

Ja, jeg er jo selv bygningsingeniør og har indtil videre arbejdet med solenergi og bygningsfysik.

Jeg er bevidst om, at det kræver en totalrenovering, men det vil jeg jo gerne gøre selv (for det meste).

Men beliggenheden ville passe mig godt!

• Synes
lilla frugan
  • Laddar…
det kunne jo blive rigtig fint sådan et hus, hvis man har økonomi til det, så hvis man tør, er det jo bare at gå i gang =)

Ja, præcis.

Men man behøver jo ikke at renovere alt på én gang. Man kan jo renovere over en længere periode, eller?
F.eks. fikse bruseren og efter nogle måneder fikse soveværelset osv. ...

Så ville jeg jo lave et energikoncept.

Vigtigt er at vide, hvad der gælder. F.eks. kan der være påbud fra kommunen, f.eks. at man skal forskønne osv.

Ved ikke om der findes en lov i Sverige, at man skal opfylde en vis energistandard, hvis man foretager en mere omfattende renovering?

Køber man af Kronofogden får man normalt heller ikke nogen energideklaration.

problemet når huset er i denne tilstanden er at der er mange ting der skal udbedres ret omgående,
mug kan gøre dig syg når du opholder dig i huset
el kan forårsage brande
vvs og dårligt tag kan give/store fugtskader
osv

energistandard ved renovering adskiller sig nok fra kommune til kommune så find ud af hvad der gælder i din =)
det handler jo også om de driftsomkostninger du vil have i dit hus, så lavt som muligt er jo at foretrække =)

Hej!

Nja, i mit tilfælde er det sådan, at jeg ikke behøver at opholde mig i huset. Når jeg er i Sverige (arbejde) sover jeg f.eks. på Vandrarhem eller i bilen.
Ville bruge huset som overnatningslejlighed og f.eks. lager ... evt. virksomhedsadresse (når man f.eks. starter eget) osv.

Vigtigt er at se på, om f.eks. vandledningen ikke er frosset på grunden, så man f.eks. behøver en gravemaskine. Tror det kunne blive dyrt.
Så er det godt at tjekke, om huset er tilsluttet det offentlige kloaksystem. Visse huse tilsluttes senere, hvilket kan medføre større omkostninger.

Er der noget mere, som kan være vigtigt at se på? Skøde ...? ... servitutter? ...

Senest redigeret:
Hvis man skal lave en gennemgribende renovering, er det alligevel ofte sådan, at det er billigere og lettere at gøre alt på én gang. Man skal også være opmærksom på, at når man køber via fogeden, har man ingen garantier for noget som helst. Det kan være, at alt, der fungerer i huset, f.eks. hvidevarer, når at forsvinde inden overtagelsen, men at der til gengæld bliver et antal kubikmeter med skrald tilbage, som man skal tage sig af. En frossen vandledning ï jorden er nok blandt det billigste og letteste at ordne på huset, du linkede til... Og en energideklaration for et sådant hus er ikke mere værd end papiret, den er skrevet på.

Som flere her før har skrevet, kræver huset, at i princippet alt renoveres. Ifølge min erfaring er det da vigtigt at have en plan, så alt bliver gjort i den mest effektive rækkefølge. Hvor lang tid man bruger på at gøre forskellige ting, om man gør det selv eller køber tjenesterne, det spiller ikke så stor rolle, så længe rækkefølgen er klar. Selvfølgelig skal man ikke skifte taget midt om vinteren, men det siger jo sig selv.

Det er også vigtigt at tage en samtale med kommunen inden køb for at få at vide, om der er påbud, f.eks. hvad angår kloak. Jeg anbefaler også en kontrol af servitutter og andre eventuelle belastninger på ejendommen. Husk, at det er dig selv, der er ansvarlig for at fremskaffe alle relevante oplysninger og man kan ikke regne med, at den nuværende ejer er særlig oprigtig, hverken over for dig eller fogeden.

• Synes
Ewald
  • Laddar…
Huga hvilket rønne.
Sandsynligvis koster det mere at renovere huset, end det vil være værd, hvis du renoverer det. Uden at have tjekket nogle salgspriser i nærheden, tror jeg, at det er en bedre idé at købe et andet hus i området, hvis du har brug for et hus.

Dette hus kan måske være interessant for nogen, der kan købe det og derefter sælge gammelt byggemateriale på blocket, brænde resterne af huset og derefter sælge grunden for 180000,-.

På den anden side – man kan måske have held. Taget kan være i orden. Muggen i kælderen kan måske vaskes væk og holdes væk med en affugter. Varmesystemet er måske i orden bortset fra nogle dårlige radiatorer. En eternitfacade er ikke noget problem, så længe den sidder på plads, og eternit kan males, hvis man ikke kan lide udseendet, men jeg ville nemt have beholdt eterniten, vedligeholdelsesfrit = godt.

@ Wilfa

Meget interessant indlæg. Meget som skal diskuteres. vender tilbage!

@pelpet

Nja, det går ikke altid godt at kun vaske borg möglet. Som regel skal man finde årsagen til möglet og rette op på det. F.eks. kan en dårlig fugtisolering være årsagen til möglet. Fugtskader kanske ....

Hvis du længes efter at renovere, kan det være tilstrækkeligt at købe et helt almindeligt hus. Der er nok at gøre alligevel. Se et afsnit af arga snickaren, så ser du omtrent, hvad 20 proffer kan gøre på 3 dage. Så kan du regne ud, hvor mange dage det ville tage dig selv at gøre det samme. 60 hele dage er cirka 2 års ferie.

KungAnka sagde:
Om du længes efter at renovere, kan det være nok at købe et helt almindeligt hus. Der er nok at lave alligevel. Se et afsnit af arga snickaren, så ser du omtrent, hvad 20 professionelle kan gøre på 3 dage. Så kan du regne ud, hvor mange dage det ville tage dig selv at gøre det samme. 60 hele dage er typisk 2 års ferie.
Nja, jeg tager hensyn til dette. Det er ikke noget problem.

• Synes
helene_81
  • Laddar…
Wilfa sagde:
Det er også vigtigt at tage en samtale med kommunen inden køb, for at finde ud af om der findes påbud fx hvad angår kloak. Jeg anbefaler også kontrol af servitutter og andre evt. belastninger på ejendommen. Husk, at det er dig selv, der har ansvaret for at få al relevant information, og man kan ikke regne med at den nuværende ejer er særlig oprigtig, hverken mod dig eller fogeden.
Det er meget vigtigt, ja!

Er det almindeligt med "besiddelsesret"? Det er som servitutter. Eller kan man kalde det servitut? Jeg har lidt styr på, hvordan det fungerer i Østrig. Fx kan en person have retten til at bo i et hus helt gratis og kan ikke udsættes, selvom huset skifter ejer. Sådanne huse vil bankerne fx ofte ikke belåne (medmindre banken får fortrinsret).

Så er det vigtigt at vide, hvad der gælder ved udsættelsen. Fogeden fx hjælper jo med udsættelsen. Gælder det også, hvis fx en pige med småbørn bor der? Organiserer staten så en ny bolig til dem? Hvad gælder?

Servitutter er vigtige, ja. Fx at nogen kan bruge en vej, der findes på grunden.

Kan man et sted læse om, hvad der gælder i Sverige?

Senest redigeret:
Jeg har f.eks. overvejet, hvad der ville gælde, hvis man vil optage lån i en fast ejendom. Udenlandske banker (også inden for EU) vil som regel ikke belåne ejendomme i et andet land. Har diskuteret det med bankerne flere gange. De ser altid en masse problemer og vil have svar på en masse spørgsmål.

Men hvad er vigtigt at tænke på med servitutter?

Som regel kunne man jo f.eks. - teoretisk - aftale med en, der bor der, at de kan blive boende og f.eks. passe huset og bo i en del af huset. F.eks. kunne man i et ekstremt tilfælde lade en mor med barn blive boende i huset. Men accepterer banken det, hvis de skal belåne? Hvordan er bankerne? Hvilke krav har de, hvis man skal belåne?

Hvilke servitutter findes der? Bare servitutter til at man kan bruge en vej eller passe andre ledninger/afløb... som går på grunden (måske interessant). Eller findes der noget, som kan være meget interessant, og som jeg ikke ved? Hvad gælder i Sverige? (En bankdirektør ville engang have svar på sådanne spørgsmål.)

Er det besværligt at belåne, hvis man har udenlandsk indkomst? Ville det fungere at indsætte en del penge og resten belåne med hjælp fra en svensk bank? Ville de acceptere kun et renoveringsobjekt som sikkerhed?

Hvad gælder? Nogen som har tips eller erfaringer?

Så fortalte nogen om en EU-forordning (EG) Nr. 861/2007 .... hvordan banken - teoretisk - ville kunne pantsætte, hvis man har belånt en udenlandsk ejendom og ikke kan betale.
Men de ser alligevel en masse problemer. Som regel er det bedst at finde en bank i Sverige.

Men hvilke krav har de f.eks. når det gælder huset, jeg viste? ...

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.