Jeg kunne godt tænke mig at "pynte" vores åbne pejs. Mit håb er at få glatte og jævne overflader. Hvad tror I er den bedste mulighed? Kan man nemt påføre ildfast mørtel eller lignende? Tak for jeres tips!

• Rød murstenspejs med rustik indre overflade, viser slidte mursten og mørtel. Husejer overvejer at jævne overfladen med ildfast cement.
Riv ud af fugerne (inde i ovnen) 1-2 cm dybt. Vande grundigt i flere omgange. Fuge med almindelig mørtel. Jeg plejer at kaste ret løs mørtel i fugerne, da det hæfter ordentligt i teglstenen.

Vask på tværs af fugerne med en fugtig klud, inden det er helt hærdet.

Lad det stå, gerne en måned før du tænder op, hvis du nu skal tænde op. I så fald kun små brande til at starte med.

Er nogen sten dårlig, så er det bare at bore denne ud og fuge en ny ind med samme mørtel som ovenfor.

- Gør noget lignende i min store fedtstensovn sidst på sommeren. Handler dog ikke om fugning, men om at lægge et ca. 1 cm tykt varmebeskyttende lag på ildstedets vægge.
Bruger da ildfast ler med keramikkross.
Dette sker på samme måde med ihærdig vanding sidst på sommeren. Hærdet og tørt til efteråret.
Starter med meget forsigtig ildning den første uge, i begyndelsen hver anden dag.

Hvorfor? Selvom ildstedet er bygget af fedtsten, så bliver der en vis udbrænding af stenernes overflade efter mere end 15 års daglig ildning i de kolde årstider.
Regner med yderligere mindst 30 års ildning, inden det eventuelt er nødvendigt med udskiftning af en enkelt sten i ildstedet.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.